Végre itt a meztelen BMW

2013.11.08. 09:38

A BMW a motoriparban is birodalmi méretekben játszik. Ugyan ők nem nyomatják a mindent a fiatalokért szlogent, standjuk óriási, bár szerintem a legjobb nők azoknál a cégeknél ácsorognak, ahol nem olyan érdekes a termék.

Miután a főként az üzleti célok és eredmények ismertetésére, egy tervezett kettőötvenes sportmotor látványtervének bemutatására, valamint egy imázsvideó levetítésére szorítkozó Triumph tájékoztató lecsengett, azonnal belecsapott a BMW ötvenes igazgatója. Saját kerekein, látszólag önerőből ment fel a színpadra a németek elektromos robogója, a C Evolution. Motorja elméletileg tizenöt lóerő folyamatos és negyvenhét lóerő csúcsteljesítményt ad le, hatótávolsága körülbelül száz kilométer, de ez nagyban függ a vezetési stílustól. Az akkumulátorok ellenére modern, harmonikus formájú tárgy a C Evolution, ráadásul egy robogó igazán büntetlenül lehet elektromos, a törzsközönség aligha kérné rajta számon a benzinmotorok működési zaját és szagát.

A villanyrobogónál még mindig sokkal fontosabb, hogy a bármekkora példányszámban eladható bokszermotoros R-család új taggal bővült. Elkészült a GS-ből már ismert, félig vízhűtéses blokk köré alakított RT, vagyis a Reisen Tourer. Az újdonság 125 lóerős, vagyis az egyik legerősebb kéthengeres a cég eddigi történetében, leszámítva az egykori HP2 Sportot. A motorblokk mellett teljesen újratervezték a burkolatokat, nagyobb méretű az orr, kérésre ledes nappali fényt is kapunk, és az összkép nagyon emlékeztet a K1600GT-GTL luxus-túramotorokra.

Az RT-hez olyan extrák rendelhetők, mint a nagy, színes képernyős fedélzeti számítógép, a fejlett audiorendszer, vagy éppen a többféle üzemmódba kapcsolható menetstabilizátor. Az elektronikába - szintén felárért - bekerül a hegyvidéki elindulásokat segítő Hill Start Control. Ennek oka lehet, hogy az RT-k váltójában régen is nagyon hosszú volt az egyes, ezért a rutintalanok hol sütögették az akkor még egytárcsás szárazkuplungot, hol lefulladtak néhányszor.

Az új bokszer váza nem háromrészes, mint a régié, ehhez is rendelhető az elektronikusan állítható futómű (ESA), de újdonság a váltóasszisztens, természetesen ez is opcionálisan.

A BMW évek óta várt nagy dobása, az S1000RR csupasz változata is előállt. Az S1000R teljesítményét a sportgép kétszáz lóerejéről százhatvanra mérsékelték, de ez szokásos eljárás a sportmotorból készített utcai gépek esetén. A 207 kilós menetkész tömeg nagyon kedvező, ráadásul megmaradt a profi verseny-ABS, a kipörgésgátló egy nagyon biztonságos és egy kicsit engedékenyebb üzemmódba kapcsolható, és elektronikusan szabályozhatjuk a lengéscsillapítók karakterisztikáját is, ahogy azt az RR-en megszokhattuk. A német naked bike igazán nem rossz kiállású darab, ami szép eredmény, hiszen nem egyszerű szerkezet, sok a segédberendezés a blokk körül, melyeket nem minden gyártón tud szépen elrendezni.