Őrület a szomszédból

2014.04.17. 10:35

A Johammer neve aligha cseng ismerősen a motorkerékpár-iparban - talán még azok sem hallottak túl sokat az osztrák gyártóról, akik megszállottan követik a történéseket. Most azonban egy olyan gépet készítettek, amely mellett nem lehet elmenni szó nélkül.

A Johammer J1-es már ránézésre is eltér az átlagostól: leginkább egy hatalmas, guruló csigára emlékeztet, melyet egy streamlinerrel kereszteztek. A forma sokaknak talán már ismerős is lehet, néhány évvel ezelőtt ugyanis a Hammerchmid Motorbau rukkolt elő vele, Biiista néven. Ezt a típusjelzést a Johammer J1-es is viseli burkolatának alsó részén.

A vállalat jelmondata szerint egy Johammer nem csupán másképp néz ki, hanem valóban más is, mint egy átlagos motorkerékpár. A villanymotort a hátsó kerékagyban helyezték el, és tulajdonképpen ehhez kapcsolódik a lengőkar is, mely aztán a váz főelemébe csatlakozik. Mivel a futóműalkatrészek, a váz elemei, az elektromotor és az akkumulátor is igen alacsonyan helyezkedik el, így a motor súlypontja mindössze 35 centiméterre van a talajtól.

Az ígéretek szerint kétféle kivitel készül majd a J1-esből, két különböző kapacitású akkumulátorral. A 8,3 kilowattórás változat 150 kilométert képes megtenni egyetlen töltéssel, és 159 kilogrammot nyom. A 12,7 kilowattórás pedig akár kétszáz kilométert is elmegy egy töltéssel, súlya 176 kiló. Előbbit két és fél, utóbbit három és fél óráig tart feltölteni 80 százalék körüli szintre, az akksik élettartamát pedig több mint százezer kilométerre becsüli a gyártó.

További érdekesség, hogy míg más motoroknál a kormányon helyezik el a visszapillantó tükröket, addig a J1-esen ezt pont fordítva oldották meg. A visszapillantó tükrök tartószárain kaptak helyet a markolatok és a kezelőszervek. Műszeregységként a tükörben elhelyezett, 2,5 collos kijelző szolgál.

A vállalat vezetője, Johann Hammerschmid (az ő nevéből ered a Johammer márkanév is) szerint az idei év végéig ötven darab legyártását tűzték ki célul. A későbbiekben azonban évi 300-500 példányra növelnék a gyártókapacitást. Egy-egy J1-esért kiviteltől függően 23-25 ezer eurót, vagyis 7,1-7,7 millió forintot kérhetnek majd el.