A sportmotorok új királya?

2014.11.04. 07:25

A Yamaha egy ideje már nem titkolta, hogy hamarosan megújul utcai kínálatuk csúcsa, az R1-es sportgép. Azt is tudni lehetett, hogy a novemberi, milánói EICMA motorszalonon leplezik le újdonságukat, végül azonban nem várták meg a mai első sajtónapot, helyette már tegnap éjszaka bemutatták a felfrissített R1-est.

Ennek a bemutatónak pedig alaposan meg is adták a módját: a kilencszeres gyorsaságimotoros-világbajnok, Valentino Rossi hajtott fel a géppel az EICMA színpadára. Hiába, a Yamahának az ő személyében van egy olyan nagy fegyvere, amilyennel más motorgyártók aligha rendelkeznek. A motoros világban kevés embernek van akkora reklámértéke és rajongótábora, mint Rossinak.

Az olasz motoros természetesen áradozott is az R1-esről, talán nem is alaptalanul. Az egyik legfontosabb változás a motorblokkot érinti. Az új sornégyes, hengerenként négyszelepes egyliteresből kereken 200 lóerőt hoztak ki, az ígéretek szerint pedig a nyomatékleadás is egyenletesebb lett. A japánok nem győzik hangsúlyozni, hogy az új, könnyebb blokk technikai szempontból az M1-es MotoGP versenygépből táplálkozik. A kipufogórendszert szintén átszabták, nagyrészt titánt használtak fel hozzá.

Az R1-es alumínium deltabox vázat kapott, amelynél a merevségen kívül a kicsi és egyenletesen elosztott súly is fontos szempont volt. A könnyű kezelhetőséget és jó motorozhatóságot segíti elő az 1405 milliméteres tengelytáv, amely egycentis rövidülést jelent az elődhöz képest. A súlyt sikerült két mázsa alatt tartani: szárazon 179, menetkészen pedig 199 kilogrammot nyom az új R1-es.

A futómű szintén szupersportmotorhoz méltó. Előre a KYB fejre állított 43 milliméteres villája került, 120 mm-es rugóúttal. Hátul szintén ekkorát rugózik a monocross rugóstag, amely szintén KYB-termék. Ilyen teljesítmény mellett persze a megállást sem bízhatták a véletlenre. Előre ezért két 320 mm-es tárcsa került négydugattyús, monobloc-rendszerű nyergekkel, hátra pedig egy 220-as tárcsa, egydugattyús nyereggel. A blokkolásgátló alapfelszereltség, de a motorhoz jár a Yamaha UBS (Unified Braking System) rendszere is, amely segít ideálisan elosztani a fékerőt az első és hátsó keréknél. A kipörgésgátló a motor dőlésszögét is figyelembe véve segít megelőzni a bajt.

Bár már az alap R1-es is kiválóan alkalmas pályázásra, azért egy különmodell is készült belőle. Az R1M Öhlins versenyfutóművet kapott, amelynek elektronikája rengeteg információval látja el a központi egységet annak érdekében, hogy a motoros a versenypályán is mindig a legjobb beállításokkal tudjon körözni. Ezt a berendezést automata és manuális üzemmódban is használhatjuk.

Emellett szénszálas kaszni, valamint CCU (Communication Control Unit) is tartozik az R1M-hez. Utóbbi rendszer segít rögzíteni a köridőket, sebességeket, döntési szögeket, hogy ezeket visszakeresve elemezhessünk ki egy-egy pályanapot, és felkészüljünk a következőre. Igaz, az M-es kivitel csak korlátozott darabszámban lesz majd elérhető márciustól, előrendelésre pedig december elsején nyílik meg a lehetőség. Az alap R1-es egyébként 16490 (négymillió forint) dolláros áron kerülhet a kereskedésekbe, míg az R1M-re 21990 dolláros (5,5 millió forintos) árcédula kerülhet. Ez persze országonként eltérő lehet az adók és egyéb járulékos költségek függvényében. Összehasonlításképpen: Magyarországon a kifutó R1-es regisztrációs adóval együtt ötmillió forintért vihető haza.

Megnézné a bemutatót? Itt megteheti:

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.