Amikor egy R1-es már kevés

2015.05.25. 13:05

Ausztráliában minden bizonnyal nem kell túl sokáig keresgélni, ha igazi autó- vagy éppen motorbolonddal szeretnénk találkozni. A 61 éves Paul Maloney például korábban versenymérnökként dolgozott, most pedig saját cégét, a PGM-et irányítja. És bármilyen meglepő, de motorkerékpárokkal foglalkozik.

Éppen a közelmúltban készült el igen brutális V8-asa, amelyet két Yamaha R1-es feláldozásával épített meg. A munkához még 2008-ban kezdett hozzá, egy évvel később pedig már el is készült a blokk, amely az R1-esek gyári hengerfejét és dugattyúit használja, de a V-elrendezéshez egyedi tervezésű alkatrészekre is szükség volt. 2009-ben már tesztelte is a blokkot, de ez még mindig nagyon a kezdet volt, sokat kellett rajta finomítani, majd köré megépíteni egy egyedi motorkerékpárt.

A végeredmény egy 1996 köbcentis V8-as lett, amely közel 340 lóerős teljesítmény leadására képes. Ehhez az R1-es hatfokozatú váltója társul. Összességében erősebb lett tehát Maloney gépe, mint a Kawasaki kompresszoros H2R Ninjája. A hivatalos honlap a végsebességhez diszkréten csak ennyit ír: mennyire vagy bátor?

Ez a technika egy szintén egyedi vázba került bele, amelynek egyes elemei alumíniumból, más részei pedig króm-molibdén ötvözetből készültek. Előre Öhlins FGX villa, hátra pedig TTX rugóstag került, a kerekek a Marchesini, a fékek a Brembo műhelyéből (elöl két 320-as, hátul egy 220-as tárcsa) kerültek ki. Az idomok szénszálas műanyagok, így a motor menetkész tömege 242 kilogramm – ez igencsak kedvezőnek számít a V8-as tükrében.

Ami pedig igazán megdöbbentő: a PGM-nél akár a sorozatgyártást is el tudják képzelni. Itt ugyan nem kell óriási példányszámú tömegtermelésre gondolni, de már egy limitált széria is szép teljesítmény lenne. Persze ára alapján sem filléres népmotorra kell számítani, hiszen várhatóan 115 ezer fontot (50 millió forintot) kanyarítanak az árcédulára. Ja, és terveznek belőle idomos sportmotort is, 400 lóerő fölötti teljesítménnyel.

Fotók: pgmv8.com.au

Frissítés: az alábbi videóban vélhetően a V8-as ausztrál csodagép hangját hallhatjuk.