Hatalmasat ütnek a Benelli új motorjai

2015.11.24. 14:34

A Benelli az EICMA-n elég komoly modellpalettát villantott, ami ráadásul főleg kis és közepes köbcentis gépekből áll, nem a lassan történelminek számító 899-es és 1130-as alapokból építkeznek.

Például első körben a BN302 naked bike platformját vették alapul, ami acélcsövekből hegesztett vázat és egy 300 köbcentis, injektoros, kéthengeres, hengerenként négy szelepes, DOHC blokkot jelent. A teljesítménye impozáns 38 lóerő, amihez 27,4 Nm nyomaték tartozik - az előbbit 10000-nél, az utóbbit 9000-nél adja le.

Ezekre az alapokra épül az új kis sportmotor, a Tornado 302 is, minimális különbségekkel - a teljesítménye szerényebb, 35,5 lóerő, igaz, az 12000-es fordulaton jelentkezik, míg nyomatéka 27 Nm, a nakedhez hasonlóan 9000-nél. Más a befecskendezés is a két motoron, a csupasz változat 37 mm-es pillangószelep-átmérővel rendelkezik, míg az idomos változatra egy szűkebb, 34 mm-es rendszer került.

Az viszont közös bennük, hogy a futóművük és a fékrendszerük nagyon erősen túltervezettnek tűnik - 41 mm-es belsőcső átmérőjű, fordított villákat nem 300-as motorokra szoktak tenni, hanem inkább kétszer akkorákra, de említhetném a 260 mm-es dupla tárcsaféket és a hozzá tartozó négydugattyús nyergeket is.

A naked változat tankja két literrel nagyobb, összesen 16 literes és fél centivel alacsonyabb az ülése, de a többi különbség is csak árnyalatnyi, például más a felnijük, illetve a Tornado 302 fényévekkel jobban néz ki: mívesebb a kipufogója, kecsesek és szépek a formái, a hátsó index pedig simán kaphatna valami dizájndíjat, annyira zseniális lett - ezen a téren a Benelli oda-vissza veri a japán háromszázas sportmotorokat.

Egy ligával feljebb játszik a Benelli másik kívánatos újdonsága, a TRK 502 túraenduró. Ebbe is soros kéthengeres blokk került, de már 499 köbcentivel és 47 lóerővel (8500-nál), valamint 45 Nm nyomatékkal (4500-nál) - azt sajnos nem árulták el, hogy az A2-es jogosítvánnyal kompatibilis erőnek hány kilót kell mozgatnia.

A kívánatosan túltolt futómű és fékrendszer ennél a modellnél is megtalálható, elöl össze-vissza állítható, fordított, 50 mm-es belsőcső-átmérőjű villa található - miheztartás végett: a sokkal nagyobb motoroknál sem nagyon szoktak 48 mm fölé menni. A fékek ezres sportmotorokon is elférnének, a 320 mm-es dupla tárcsába négydugattyús Brembo nyergek harapnak.

Az alumínium kerekek alaphelyzetben 17 collosak, de kérhető endurósabb kivitelben 19-es elsővel és elöl-hátul keskenyebb, küllős felnivel - ilyenkor 120/70 ZR17 és 160/60 ZR17 páros helyett 110/80 R19 és 150/70 R17-es gumik kerülnek fel. Nem kell kombinatorikai nagymesternek lenni ahhoz, hogy meglássuk, a TRK 502 alapjai megegyeznek a Leoncinoéval.

Az ülésmagasság alaphelyzetben 815 mm, ami a küllős felnikkel 825 mm-re nő, a tank pedig 20 literes, vagyis simán hozhatja a 400 kilométeres hatótávolságot. A nagyon jó műszaki adatok mellett a külsőre sem lehet panasz, a forma jó, és még a csipetnyi Multistradás beütés ellenére is kellően egyedi. Határozottan a kéne kategóriába tartozik, bár a kipufogó hegesztései ugyanolyan ocsmányak, mint a Leoncinón - és ami még durvább, a steril gyári fotókon is ilyen.

Bár nem idei modell, egy szót megérdemel a BN 600 GT is, ami a BN06 naked bike alapjaira épített túramotor. A 600 köbcentis négyhengeres nincs túlfeszítve, 85 lóerőt teljesít, amihez 56,7 Nm nyomaték tartozik. Az útfekvése valószínűleg rendben van, az 50-es fordított első teló még itt is túlzás, ahogyan a 320-as dupla első tárcsafék és a hozzá tartozó radiálisan rögzített monobloc nyergek is.

A 243 kilós menetkész tömeg mondjuk nem kevés, de nem is rettenetes egy teljes idomos, feldobozolt, 27 literes tankú túramotortól - ár híján nehéz megmondani, mennyire jó bolt egy ilyen, de a különlegességével nehéz vitatkozni, és ha már a Tornado 302-nél megdicsértem a hátsó indexet, ennél sem hallgathatom el, hogy az első irányjelzők miatt még egyszer visszafordultam, hogy biztosan meg legyen fotón, annyira jól néznek ki.

Ebben az anyagban direkt és tudatosan kerültem a kínai tulajdonos említését. És tudják, miért nem kínaiztam egyet sem? Igen egyszerű a válasz, ami a Benelli TRE 1130 K - rohadtul nem új modell, de minden egyes alkalommal letöri a rossz ízű megjegyzéseket. Elég ránézni:

A 125 lóerős és 112 Nm nyomatékú háromhengeres motor már nagyon nem a gyerekjáték kategória, amit pedig köré építettek, az a legszebb túraenduró.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.