Nem karácsonyfa, kezdőmotor

2015.12.03. 16:33

A Honda kisköbcentis motorjai - így a CBF125, majd a CB125F is - ideálisak kezdőknek, így nem is csoda, ha sok helyen oktatómotornak is szívesen használják. Tudja ezt a japán gyártó is, így a hazai piacra egy kimondottan ilyen céllal épített és felszerelt változatot készített a CB125F-ből.

Első ránézésre két dolog szúr szemet a tanuló-Hondán. Egyrészt a méretes bukócsövek, amelyek közül jutott előre és hátra is. Így a blokktól egészen a tankig nyúlik egy-egy mindkét oldalon, valamint a kipufogó, farokidom, hátsó irányjelző hármast is védik. Bár alapvetően könnyű motorról van szó, nyilván nem zárható ki teljesen, hogy a rutintalan tanonc felborul vele, vagy csak simán tolás közben elbillenti. Érthető tehát az elővigyázatosság.

Ez persze nem olyan komoly változtatás, ami önmagában figyelmet érdemelne. Sokkal érdekesebb az a színes lámpasor, amelyet az első fényszóró körül láthatunk, ha pedig figyelmesek vagyunk, akkor az is feltűnik, hogy hátra is erősítettek egy szettet. A fehéren kívül piros, sárga, zöld és kék lámpát tartalmaz az összeállítás, amelynek tagjai külön-külön jeleznek.

Erről ugyan pontos részleteket nem árultak el a gyáriak, de annyit tudni lehet, hogy a lefulladást, a fék- és kuplunghasználatot mindenképpen nyomon követheti az oktató a fények segítségével. Így tehát a tanuló előtt vagy mögött haladva, vagy a tanpálya távolabbi szegletéből figyelve is láthatja, ha diákja feleslegesen rángatja a kezelőszerveket, így a rossz beidegződések kialakulása előtt átbeszélhetik a felmerülő problémákat.

A CB125F alapfelszereltségének részét jelentő sebességfokozat-kijelzés ugyancsak hasznos lehet egy kezdő motorosnak, ahogyan a 30 vagy 40 km/h-ra is állítható korlátozás. Utóbbi megakadályozza, hogy akár felelőtlenségből, akár véletlenül túlvállalja magát a tanuló. A kimondottan oktatási célra szánt CB125F-eket kimondottan a japán képzőszerveknek szánja a Honda.