180 lóerő a fák közé pont elég lesz

2015.12.08. 09:54

Emlékszik még valaki arra a gyomorból induló, és a szíven keresztül haladó, majd az agyban megálló reszketésre, amit a KTM 950 Super Enduro kiváltott? Na, érdemes felkészülni annak a duplájára, mert a következőkben a KTM 1290 Super Enduróról lesz szó, amit azért készül, hogy 2016-ban végigmenjen az Erzbergrodeón. Elvégre mi baj lehet, ha egy 180 lóerős géppel vág neki valaki a világ legridegebb extrém enduró versenyének?

A fellángoló lelkesedést egyúttal le is kell törnöm, mert ezt a motort nem a KTM építi meg, hanem egy cseh tuningmester, Jiří Heiník, aki először supermotónak rakta össze a KTM 1290 Super Duke R-jét, és eleinte a Sachsenringen riogatta vele a népeket, majd eldöntötte, hogy ennek a motornak az Erzbergen a helye, és nekilátott a Super Adventure alkatrészeivel enduróvá építeni.

Bár bokorugró így sem lett belőle - a mester csak terhes tehénként jellemezte - a 180 lóerős, 180 kilós terepmotor azért veszélyesebb, mint egy békés kérődző, pláne úgy, hogy a végsebessége 250 km/h.

Elölre 21-es, hátra 18-as Kineo felnik kerültek - ezeknek óriási előnyük, hogy képesek tömlő nélküli gumi hordására. Aminek a kiválasztása egyáltalán nem volt könnyű feladat, hiszen nem nagyon van olyan bütykös hátsó gumi, ami kellően széles, illetve el bírja viselni az 1300 köbcentis V2-es erejét. Végül a Mefo márkánál találta meg azt, amire szüksége van, igaz, a kiválasztott abroncsot eredetileg oldalkocsis motorokhoz tervezték.

A enduróvá alakítás egyébként bőven több volt, mint az alkatrészekkel való legózás, Jiří például levágta, és új pozícióban visszahegesztette a kormánynyakat, hogy megfelelő legyen a motor geometriáka, valamint átszerelte a lábtartókat és a lengővilla felfogatási pontját.

És még mindig nincs kész a motor, még hátra van néhány létfontosságú védőelem elkészítése és a motorvezérlő szoftver újraírása is - hozzá kell igazítani az új légszűrőhöz és kipufogórendszerhez, jelen állapotában ugyanis mindössze 164 lóerőt tud a motor.