2016.01.13. 13:03

Bár a Belén körül futó kilencedik szakasz elég rövid volt, a terep nehézsége alaposan próbára tette a versenyzőket: rekkenő hőség, a Tatooine bolygóra hasonlító táj, és nehéz navigáció jellemezte a 285 kilométeres speciált, ráadásul egy maratoni szakasz első napja, vagyis a motorosoknak különösen kellett figyelniük mind magukra, mind a motorra, este ugyanis nélkülözniük kellett a csapat segítségét.

Már korán reggel rekkenő hőség fogadta a mezőnyt, a dűnék között 36-38 fokot mértek - ilyen körülmények között nagyon kellett figyelni a kiszáradásra és a túlhevülésre, ami könnyen bekövetkezhet, ha mondjuk valaki beöltözve nekilát kiszabadítani a homokban elsüllyedt motorját.

A tegnap előtti győztes, Toby Price rajtolt először, a KTM-es akkor átvette az összesített lista vezetését. Az első napon még 136 motoros indult, a kilencedik szakaszra (a prológgal együtt a tizedik nap) viszont már csak 105-en maradtak. Az viszont biztosnak tűnt, hogy senkin nem volt akkora nyomás, mint a második helyről induló Goncalves-en. A portugál hondás a nyolcadik szakaszon esett, és bár nagyot repült, a motorja többet bukfencezett, de egyből mehetett tovább: személyi sérülés nem történt, és a járműnek is csak a műszerfala sérült - ám megsemmisült navigációval már nem tudott a korábbiakhoz hasonló tempót menni, és ezzel vissza is csúszott a ranglistán. A maratoni szakasz viszont ideális alkalom, hogy a dörzsölt portugál a hatalmas tapasztalatát kihasználva visszaszerezze a vezetést. Mindenki a statégiáját találgatta, mert biztosnak tűnt, hogy készül valamire.

A táv elején Price nagyon jó ütemben haladt, Goncalves tartotta vele a lépést, de aztán egyre lassult: az első checkpointnál már egy perc hátrányba került. Mögöttük Svitko haladt, a szlovák remekül vette az akadályokat. Közben Méo folyamatosan jött fel, az előző napi nehézségek után ráérzett a dűnelovaglásra - az első CP-nél már a hatodik helyen állt, és jól látszott, hogy ha nem üt be valami hiba, még előrébb fog végezni.

Bár a nyolcadik szakasz során Michael Metge (Honda) elég sokat szenvedett elektromos hibák miatt, úgy tűnt, hogy sikerült megoldani azokat, és tegnap már lendületesen tudott haladni - a nap első felében a 11. helyig jött fel, ahonnan később visszaesett a tizenkilencedikre.

A második checkpointhoz Price ért elsőnek, és szemmel láthatóan minden nehézség nélkül teljesítette az utat, sikerült tovább növelnie az előnyét. Közben nem sokkal mögötte megállt Goncalves motorja - a Hondának a hűtője ment el vadászni. Abban a pillanatban mégsem ez keltette a legnagyobb riadalmat: nagyjából ezzel egy időben a husqvarnás Ondrej Klymciw esett nagyot, és indult el hozzá az orvosi segítség.

"Már az elején estem, és eltört a kormányom. De utána húztam neki tovább, megpróbáltam, és kiadta. De azt hiszem, nem csak nekem volt nehéz. Láttam, hogy Goncalvesnek is gondja akadt. Ő is be tudta fejezni a napot, én pedig megyek, és megjavítom a motorom, nem nagy ügy" - nyilatkozta a yamahás Helder Rodrigues, aki törött kormánnyal is nyolcadik lett, összesítésben a hetedik helyen áll.

Goncalves-nek végül sikerült megjavítani a motorját, és folytathatta a versenyt, de ezzel a Honda utolsó esélye is elszállt a győzelemre. Hogy Goncalves súlyos idővesztesége miatt, vagy másért, de az addig gyári pilótákhoz képest közepesen motorozó amerikai Ricky Brabec elképesztő tempóra kapcsolt - fantasztikusan ment végig, az utolsó részeken még az ötszörös enduró világbajnok Méo-t is sikerült megfognia. Végül Price nyerte a kilencedik szakaszt, ráadásul hatalmas előnnyel, tizenkét perccel mindenki előtt ért be, míg a korábbi napokon egy-két perc volt a dobogósok között.

"Volt némi navigációs hiba és eltévedés, de aztán megtaláltam a nyomot. Hát igen, trükkös volt a navigáció, de azért tisztességesen végigmentünk. Stabilan haladtam, nincs mire panaszkodnom" - összegezte a napját Price.

A második a hondás Brabec lett, mögötte gördült be Méo, a negyedik helyet Svitko hozta magabiztosan, ötödikként a yamahás Van Beveren ért be. Az összesítést majdnem fél órás előnnyel Price vezeti, a második helyen Svitko áll, Goncalves még mindig a harmadik, de a 34 perces hátrány már akkora, hogy Price megengedheti magának a biztonsági motorozást. Negyedik helyen Quintanilla áll, aki az ötödik helyen álló Méoval a következő napokban egyaránt támadni fogja a dobogót.

"A hőség meghatározó volt ma, láttam ahogy Goncalves-nek gondja adódott a motorral, azt hiszem esett előtte, de hát a Dakar ilyen. Az utolsó kilométerig vigyázni kell. Igyekeztem kevés kockázatot vállalni, ügyelve magamra és a motorra, mert még jó pár kemény kihívás áll előttünk" - magyarázta Quintanilla.

"Nehéz volt. Az elején jól mentem, aztán hibáztam a navigációban, majd a kerék összeszedett egy fadarabot, ami miatt estem. Szerencsére vissza tudtam jönni, az út második felén már jól ment a navigálás, megelőztem Farres Guell-t és Helder Rodrigues-t, és elég jó helyen sikerült beérnem. Pokoli meleg volt, de én is és a motor is egyben vagyunk. Úgy gondolom, a Dakarhoz kell a szerencse, ami Goncalvesnek most éppen nincs: ha jól tudom neki is egy fadarab bökte ki a hűtőjét" - tudtuk meg Antoine Méo-tól.

A mai, tizedik szakasz Belénból indult, 278 kilométer speciál mellett 283 km összekötő szakasz vár a motorosokra. A Fiambalá környéki terepen extrém állóképességre van szükség - ez lesz a Dakar történelmének leghosszabb dűnés szakasza.

Kilencedik szakasz eredményei

1 PRICE (AUS) KTM 03:26:58
2 BRABEC (USA) HONDA 03:39:27 (+00:12:29)
3 MEO (FRA) KTM 03:40:22 (+00:13:24) 
4 SVITKO (SVK) KTM 03:41:43 (+00:14:45)
5 VAN BEVEREN (FRA) YAMAHA 03:42:52 (+00:15:54)
6 FARRES GUELL (ESP) KTM 03:43:36 (+00:16:38)
7 QUINTANILLA (CHL) HUSQVARNA 03:44:13 (+00:17:15)
8 RODRIGUES (PRT) YAMAHA 03:46:10 (+00:19:12)
9 MONLEON ESP (KTM) 03:48:33 (+00:21:35)
10 BENAVIDES (ARG) HONDA 03:49:06 (+00:22:08)

Összesített eredmény:

1 PRICE (AUS) KTM 30:55:54
2 SVITKO (SVK) KTM 31:24:53 (+00:28:59)
3 GONCALVES (PRT) HONDA 31:29:55 (+00:34:01)
4 QUINTANILLA (CHL) HUSQVARNA 31:34:35 (+00:38:41)
5 MEO (FRA) KTM 31:38:02 (+00:42:08)
6 BENAVIDES (ARG) HONDA 31:43:57 (+00:48:03)
7 RODRIGUES (PRT) YAMAHA 31:45:57 (+00:50:03)
8 FARRES GUELL (ESP) KTM 31:50:04 (+00:54:10)
9 BRABEC (USA) HONDA 32:00:02 (+01:04:08)
10 VAN BEVEREN (FRA) YAMAHA 32:05:35 (+01:09:41)