Elméletileg bármilyen motorból készülhetne automata váltós

2016.02.29. 17:09

A motorkerékpároknál nincs nagyon variálási lehetőség: néhány kivételtől eltekintve csak a manuális (pediális?) váltó létezik. A Honda persze gyárt bizonyos modellekből duplakuplungos változatot, illetve a Yamaha FJR1300 is kapható robotizált váltóval, de ezek az érdekes kivételek. Érdekesség, hogy míg mifelénk az automata váltós motorok férfiemberhez méltatlan sírást nyavalygást tudnak kiváltani (ld. még elektromos autó), addig a felmérések szerint az Egyesült Államokban sokakat pont az automata váltó hiánya tart vissza a motorozástól.

A piaci rést meglátva a Biperformance Development Corporation (BDC) kifejlesztette a ShiftFX-EST-t, amivel kis túlzással bármilyen motor átalakítható automata váltósra - ráadásul nagyon okos kompromisszum, ugyanis a ShiftFX beépítésével megmarad a lehetőség a hagyományos, kuplungos váltásra, illetve a gombnyomásra történő robotizált kapcsolásra is.

A ShiftFX-szel a kuplungkar mellé három gomb kerül, amiből kettővel a félautomata üzem le-fel váltásait intézhetjük, egyel pedig választhatunk a teljesen manuális-félautomata-automata programok közül. Az első értelemszerűen kikapcsolja a rendszert, és minden ugyanúgy történik, mint az elmúlt száz évben, a másodiknál a vezető dönti el, mikor vált, csak magát a fizikai kapcsolást végzi automatika.

A BDC fejlesztői demónak egy KTM 690 Duke-ba építették be a rendszerüket, de az bármilyen hagyományos váltós motorhoz átalakítható, ha az rendelkezik CAN-Bus rendszerrel - ők természetesen nem külön kitként árulnák, hanem valamelyik nagy gyártónak adnák el a szabadalmat.