Új kategóriával bővül a Superbike világbajnokság

2016.09.28. 12:11

Két év előkészítés után a nemzetközi motorsport szövetség (FIM) és a Superbike VB tulajdonosa, a Dorna megállapodtak egy új belépő kategóriáról, a Supersport300-ról, ami némileg támogatná a mostanában felvirágzó 300-as sportmotorok műfaját, amibe például a Kawasaki Ninja 300 és a KTM RC390 is tartozik.

Már tárgyaltak az érintett gyártókkal is, akik szintén támogatnák az új kategóriát - hiszen az A2-es jogosítványhoz passzoló 300-as gépek egyre népszerűbbek a nagy piacokon, miközben a hatszázas sportmotorok éppen eltűnni készülnek: a Honda leállította a CBR600RR gyártását, a Triumph szintén búcsúzik a Daytona 675-től, a Suzuki évek óta nem foglalkozott érdemben a GSX-R600-zal, jelenleg a Kawasaki az egyetlen, aki modern hatszázas sportgépet kínál, illetve jövőre érkezik az új Yamaha R6 - de egyébként ennyi.

Ezzel szemben a 300-as műfajban egyre több a gyártó, jelen van a kategóriában a Honda, a Yamaha, a Kawasaki, a KTM és a BMW is, miközben folyamatosan érkeznek a pletykák a Suzuki és a Triumph háza tájáról is. Ami problémát jelenthet, hogy a kategória motorjai nagyon eltérő adattáblával rendelkeznek, ezt próbálja kiegyenlíteni a technikai szabályzat. 

2017-re már négy típus homologizációja is elkészült, a Yamaha YZF-R3, a KTM RC390, a Kawasaki Ninja 300 és a Honda CBR500R - ezek közül a Honda némileg kilóg a nagyobb lökettérfogatával és teljesítményével.

A motorok közti teljesítménykülönbségeket kiegyensúlyozandó, a szabályrendszer megszab egy minimum súlyt és egy maximális fordulatszámot - a CBR500R-nél például 150 kg a minimum, a Ninja 300-nál és az R3-nál 140, míg az RC390-nél 136 kg. Ugyanígy a maximális fordulatszámot is típushoz kötik, ahogyan azt is, hogy a maximális zajkibocsátást milyen fordulaton kell mérni. A teljes technikai szabályzat egyébként 21 oldal, és itt böngészhető.

A motorok elég közel fognak állni a szériaállapothoz, a blokkon és a vázon nem lehet módosítani, ez alól csak a másodlagos pillangószelep eltávolítása jelent kivételt. A kipufogó módosítható, viszont a dobok számának és pozíciójának egyeznie kell a széria motoréval.

KTM RC390
KTM RC390

Ez elektronikát is szigorúan szabályozzák, valamint az adatrögzítő rendszereket sem lehet korlátlanul használni. A futómű terén viszonylag nagyobb szabadságot kapnak a csapatok, ami érthető is, ezeknek a belépő szintű gépeknek a rugózó és a csillapító elemei közúti használatra lettek optimalizálva, nem pedig tizedmásodpercekre kiélezett, kőkemény versenyre.

A FIM elnöke szerint a Supersport300 ideális környezet lesz a fiatal tehetségeknek (15 éves kortól lehet indulni), akik a nemzeti kupák után nagyobb pályán fejlődnének tovább. Ugyanakkor a gyártóknak is jól jön, hiszen egy népszerű, de sport szempontból eddig teljesen elhanyagolt kategóriában indul meg a verseny.

Az SSP300-at egy olcsó műfajnak szánják, amibe a nagyobb kategóriák költségvetésének töredékéért be lehet szállni. Arról viszont még nem nyilatkoztak, hogy melyik mostani kategóriát dózerolják be az SSP300 kedvéért - valószínűleg a Honda márkakupaként futó European Junior Cup (EJC) lesz az áldozat, hiába haldoklik a hatszázas kategória, ahhoz a múltja miatt egyelőre nem mernek nyúlni.