És akkor India lenyomta Kínát

2017.08.18. 13:40

Megelőzte Kínát, így a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója lett India. A fejlődésben az angliai kapcsolatok, és az európai márkákkal való együttműködés is segített. A tavalyi adatok hétszázalékos növekedést mutatnak az előző évhez képest, egyre jobban fogynak a 250 köbcenti fölötti gépek is.

Érdekesség, hogy az Indiában több mint hatvan éve jelen lévő Royal Enfield mintegy 700 ezer motorkerékpárt adott el 2016-ban – ez nagyjából annyi, mint a Harley-Davidson, a KTM, a BMW, a Triumph és a Ducati értékesítési számainak összege. Sőt, az Egyesült Államokban minden márkát tekintve, összesen fogyott 500 ezer gép. Ezek az összevetések talán megfelelő kontextusba helyezik a Royal Enfield számait.

Ha már számok: Indiában összesen 17,5 millió motorkerékpárt adtak el tavaly. Leginkább a 100-125 köbcentis gépek piaca pörgött, de a Royal Enfield 350-500-asaiból is havi 60 ezer talált gazdára. 2017-re a cél országos szinten a 900 ezer, de ha így haladnak, belátható időn belül átléphetik az egymilliós álomhatárt.

Persze nemcsak a Royal Enfieldnek megy jól a szekér. A Bajaj nagyot profitál a más gyártókkal való együttműködésből is. A KTM-mel tíz évvel ezelőtt borultak össze, ez nagyjából évi százezer motorkerékpárt jelent nekik. Hamarosan pedig a Husqvarna Vitpilen és Svartpilen gyártását is megkezdik az ázsiai országban. Emellett ráadásul ők forgalmazzák az országban a Kawasaki gépeit, és nemrég a Triumph-fal is egyezséget kötöttek.

A harmadik helyet a TVS csípte meg, ők a BMW partnerei, a G 310 R gyártását tavaly kezdték meg Tamil Naduban. A jövőben más bajor modelleket is készítenének, és a BMW-kereskedők hálózatát is kiterjesztik Indiában. Közben felzárkózik a Mahindra is: ők ott vannak a Moto 3-ban, és többségi tulajdont szereztek a Peugeot motorgyártó részlegében. Sőt, bekapták a Mahindrát, és magukénak tudhatják a Jawa név használati jogait.