Minden, amit a Ducati V4-es blokkjáról tudni akartál

2017.09.08. 13:57

Misanoban leplezték le a 90 fokos hengerszögű, Desmo vezérlésű motort, ami műszaki szempontból nagyon hasonlít a Ducati MotoGP blokkjához. Az 1103 köbcentis négyhengeresből 210 lóerőt hoztak ki 13 ezres fordulaton, a legnagyobb nyomatéka pedig 120 Nm 8750 és 12250 között. 2019-re ígérnek belőle egy R változatot legfeljebb 1000 köbcentivel, ami megfelel a Superbike világbajnokság szabályainak - az lesz a versenymotor alapja.

Az utcai változat szokatlan motorlökettérfogatára állítólag a középtartományi nyomaték miatt volt szükség. Az R-változat vélhetően rövidebb löketű lesz, ugyanis az utcai kivitel furata 81 mm, akárcsak a MotoGP versenygépé - ezen pedig vélhetően nem változtatnának.

Az is kiderült, hogy mire gondolt a Ducati vezérigazgatója, amikor arról beszélt, hogy a gyújtás érdekes hibridje lesz a négyhengereseknek és a V2-eseknek: ennél a motornál 70 fokos főtengely-elékelést használtak, és úgy nevezett Twin Impulse gyújtáskiosztással rendelkezik, vagyis 0-90-290-380 fokoknál van gyújtás. Ez kicsit olyan, mintha nem V4 lenne, hanem két V2-es. Erre a szokatlan megoldásra valószínűleg azért volt szükség, mert így tudták biztosítani, hogy a kerekek meg tudjanak tapadni, amikor rájuk szabadul 210 lóerő.

Szintén a stabilitást szolgálja a visszefelé forgó főtengely, ami csökkenti féktávon a hátsó kerék elemelkedési hajlamát, illetve hasznos lehet gyorsításkor. A Desmosedici Stradale blokkot először a Panigale V4-be szerelik, ráadásul 42 fokban előre döntve - hasonlóan MotoGP versenygéphez.

Azt is elárulták, hogy a blokk továbbra is váz részét képezi - sőt, sok szempontból ki is váltja azt - tehát közvetlenül a V4-eshez fog kapcsolódni a segédváz, a lengőkar, a fejrész és az airbox.

Az új négyhengeres mindössze 64,5 kiló, vagyis körülbelül két kilóval nehezebb csak, mint a kifutó 1285 köbcentis Superquadro V2-es. Ehhez a bámulatos eredményhez az kellett, hogy a blokköntvény alumíniumból készüljön, ahogyan a nicasilos hengerek is, a deklik és fedelek anyaga pedig magnézium.

Ahhoz képest, hogy mennyire kihegyezett a blokk, gyanúsan hosszú, 24 ezer kilométeres szervizintervallumot határoztak meg - aztán lehet, hogy ez igazából 24 ezer kilométer vagy egy évet jelent.

Adatok

1103 köbcenti, V4, 90 fokos hengerszög. Furat löket 81 x 53,5 mm, kompresszióviszony 14:1 (!), 210 LE @13000, 120 Nm @8750-12250, DOHC, négy szelep hengerenként, többtárcsás hidraulikus kuplung, félszáraz karteres kenés, változó szívócső-hossz, hatos váltó le és felfelé is működő gyorsváltóval.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.