Az élről esett ki a tavalyi győztes a Dakaron

2018.01.10. 13:18

A Dakar keddi, negyedik szakasza ismét egy hurok volt, San Juan de Marconából indult, és oda is tért vissza. Kimondottan hosszú nap volt, 330 kilométer speciálból és 114 kilométer összekötőből állt össze. A tengerpartról indultak, majd nem sokkal később 100 méter magas dűnéken és bonyolult kanyonokon kellett átvágniuk a versenyzőknek - a Dakar történelmében ez volt a leghosszabb homokos (a talajra vonatkozóan értsd) szakasz.

Az útvonal természetrajza is érdekes, 57%-ban folyóhomok, 20 százalékban normális talaj, 23%-ban gumigyilkos kövek, növényes-erdős rész pedig nulla. A szintemelkedés is durva, az óceántól szinte azonnal 2000 méteres magasságban találta magát a mezőny, és csak a szakasz legvégén tértek vissza 1000 méter alá - a homokdűnék annyira meredekek néha, hogy függőleges sivatagnak szokták hívni.

A nap sztárja a francia Adrien Van Beveren volt, zseniális motorozással a legjobb idővel ért célba, egy nap alatt ugrott a hetedik helyről az elsőre - rég volt olyan, hogy a Yamaha gyári versenyzője vezesse az összesített állást. Ehhez viszont szükség a tavalyi bajnok, tegnap még a listát vezető Sam Sunderland kiesésére - az angol KTM-es egy ugratás után hátsérülést szenvedett, durván bezuhant egy nagy gödörbe. Ugyan tovább tudott menni, de nem sokáig bírt a fájdalommal - orvosi segítséget hívott, és helikopterrel elszállították.

Xavier De Soultrait, a Yamaha másik gyári versenyzője másodikként ért be, a célban így nyilatkozott: "teljes, totális letámadás volt! Az első és második helyet szereztük meg csapattársammal. Az első hullámban indultunk a parton, és nyélgázon nyomtuk. Az első kétszáz kilométeren az élen mentem, aztán Adrien beért, onnantól együtt mentünk a dűnéken keresztül. Nagyon kellett húznom a gázt, hogy ne maradjak le, nem volt könnyű, kicsit olyan volt, mint egy üldözés"

A harmadik az egykori MX3-as világbajnok, Matthias Walkner lett, aki jelenleg a legjobb KTM-es versenyző. A KTM B-csapatként is emlegetett Husqvarna jól szerepelt, a sokat látott chilei pilóta, Pablo Quintanilla a negyedik lett, mögötte pedig a Stefan Svitko ért be, aki ezzel ismét a legjobb privát versenyző.

A hondások mintha biztonsági motorozásra és a tartalékaik beosztására játszanának - a gyári csapat legjobbja a Paulo Goncalves helyére az utolsó pillanatban beugró Jose Ignacio Cornejo volt, a chilei újonc ezzel az összesítésben feljött a hetedik helyre, megelőzve Joan Barredát, aki jelenleg a tizenharmadik.

A KTM gyári csapata elég csehül áll, Walkner a negyedik, a 2016-os győztes Toby Price a hatodik, a négyszeres enduró világbajnok, Antoine Méo pedig a tizedik - nyilván nem motorkezelési gondjai vannak, a navigáció fog ki rajta. Jelenleg Walkner a KTM fő pilótája, az osztrák gyártónak és a szintén osztrák főszponzornak, a Red Bullnak fontos lenne, ha végre egy osztrák nyerné meg a versenyt.

Nehéz dolguk lesz, mert jelenleg az összesítésben a Quintanilla (Husqvarna) a második és a hondás Kevin Benavides a harmadik, Walkner csak a negyedik - ez pedig egyáltalán nem megnyugtató. Tavaly ilyenkor rosszabbul állt a KTM, de nem lehet minden évben akkora szerencséjük, hogy a szervezők szabálytalanságon érjék a teljes Honda csapatot.

Negyedik szakasz eredményei:

POS. EXP. DRIVE-TEAM MARK-MODEL TIME VARIATION PENALITY
1 4    YAMALUBE YAMAHA OFFICIAL RALLY TEAM 04H 08' 23''      
2 23    YAMALUBE YAMAHA OFFICIAL RALLY TEAM 04H 13' 24'' + 00H 05' 01''   
3 2    RED BULL KTM FACTORY TEAM 04H 15' 33'' + 00H 07' 10''   
4 10    ROCKSTAR ENERGY HUSQVARNA FACTORY RACING 04H 15' 55'' + 00H 07' 32''   
5 9    SLOVNAFT RALLY TEAM 04H 16' 08'' + 00H 07' 45''   
6 29    HIMOINSA RACING TEAM. 04H 17' 02'' + 00H 08' 39''   
7 68    MONSTER ENERGY HONDA TEAM 04H 17' 08'' + 00H 08' 45''   
8 47    MONSTER ENERGY HONDA TEAM 04H 17' 37'' + 00H 09' 14''   
9 5    MONSTER ENERGY HONDA TEAM 04H 18' 23'' + 00H 10' 00''   
10 3    HIMOINSA RACING TEAM. 04H 18' 34'' + 00H 10' 11''   

Összesített állás:

POS. EXP. DRIVE-TEAM MARK-MODEL TIME VARIATION PENALITY
1 4    YAMALUBE YAMAHA OFFICIAL RALLY TEAM 11H 03' 23''      
2 10    ROCKSTAR ENERGY HUSQVARNA FACTORY RACING 11H 05' 18'' + 00H 01' 55''   
3 47    MONSTER ENERGY HONDA TEAM 11H 06' 38'' + 00H 03' 15''   
4 2    RED BULL KTM FACTORY TEAM 11H 08' 46'' + 00H 05' 23''   
5 23    YAMALUBE YAMAHA OFFICIAL RALLY TEAM 11H 10' 57'' + 00H 07' 34''   
6 8    RED BULL KTM FACTORY TEAM 11H 13' 37'' + 00H 10' 14''   
7 68    MONSTER ENERGY HONDA TEAM 11H 15' 29'' + 00H 12' 06''   
8 7    YAMALUBE YAMAHA OFFICIAL RALLY TEAM 11H 16' 11'' + 00H 12' 48''   
9 3    HIMOINSA RACING TEAM. 11H 16' 28'' + 00H 13' 05''   
10 19    RED BULL KTM FACTORY TEAM 11H 17' 10'' + 00H 13' 47''   

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.