Ilyen, amikor minden pénzt a fejlesztésre költenek

2018.04.02. 12:10

A spanyol Gas Gas pár éve még a csőd szélén billegett - a dolgozók akkoriban inkább a csődöt választották volna, minthogy a KTM bekebelezze őket. Végül mindkét fenyegetést sikerült elkerülniük, és a befektetők pénzét az utolsó fillérig fejlesztésre költötték, aminek teljesen új enduró és krosszmodellek a gyümölcsei - az EC 250 jól debütált, a finnországi Enduro GP első fordulóján a Eemil Pohjola kapásból a második helyen végzett vele.

Négy új modellt mutattak be idén, két krosszt és két endurót - mindegyik kétütemű, 250 illetve 300 köbcentivel. Közös bennük, hogy az alapoktól újak, teljesen új a hídváz és a futómű is, az utóbbi a Kayabától származik. Ahol külső beszállítóhoz fordultak, ott jól csengő neveket választottak: a kuplungot a Magurától, dobot az FMF-től, a felniket az Exceltől, a gumikat a Metzelertől, a karburátort a Keihintől, a fékeket a Nissintől szerezték be.

Alacsony súlyra és könnyű kezelhetőségre törekedtek, így végül 105 kilónál álltak meg, illetve hogy szűk helyeken is jól mozogjon a motor, a korábbinál nagyobb kormányelfordítási szöget terveztek.

Mind az enduró- (EC 250 és EC 300), mind a krosszmodelleket (XC 250, XC 300) önindítóval szerelik, ami a rajtnál és egy leböffenésnél egyaránt hálás segítség, illetve az új blokkok erősebbek az összes korábbinál - új a főtengely, a henger, a hengerfej, a hűtés és a kuplung kenése is.

A segédváz alumíniumból készült, a futómű minden paraméterében állítható, teljesen áttervezték a lengővillát, mely könnyebb lett, átdolgozták a láncvezetőt és a láncfeszesség-állítását, hogy könnyebb legyen kikapni a hátsó kereket. Hasonlóan parktikus, hogy az oldalsó rajtszámlapot lepattintva pillanatok alatt cserélhető a légszűrő is - egy-egy enduróversenyen ez helyezéseket hozhat. A tank keskenyebb lett, így a motoros könnyebben tud mozogni a nyeregben, ezáltal jobban irányítható a motor. Ezen felül az enduró modell minden lámpája ledes.

Az alap endurók mellett elkészítették azok full-full extrás változatait, a gyári VB-s versenymotorokkal közel azonos EnduroGP 250 és EnduroGP 300 modelleket.

A blokkot tovább húzták, módosítottak a hengerfejen és az égéstér alakján, és más a kipufogó is. A nagyobb teljesítményhez átdolgozták a kuplungot - erről a módosított kuplungfedél árulkodik - illetve a megnövelt teljesítménynek nagyobb hűtőkapacitással is utánamentek. Az első villa becsúszószárai DLC bevonatot kaptak, átdolgozták a kormánymechanikát, az első féktárcsát úszóra cserélték, és az első keréktengely gyorszáras lett.

A funkcionális módosításokon kívül is belenyúltak a külsőbe, más a grafika, eloxált a hátsó lánckerék, és feketék a küllők. Az EnduroGP modellekre Renthal kormány került és masszívabb a kormánybefogó - ezek kimondottan durva eséseket is kibírnak deformáció nélkül.