Főnök, durván összecsuktam a gépet, nyomtatok hozzá új vázat!

2018.04.27. 09:34

A BMW Group Digital Day-en, a bajorok innovációs napján különböző technológiai újításokat mutattak be, melyek átformálhatják a járműgyártást. Bár a legtöbb az autóiparra vonatkozott, a motorosok sem maradtak érdekesség nélkül. A 3D nyomtatást egyelőre főleg tervezési fázisnál, prototípusok készítésénél használják, pedig nagyszériás gyártásnál is lenne értelme, hiszen lényegében maradványanyag nélkül dolgozik: vékony rétegek egymásra rakásával épít, nem pedig egy nagyobb nyers darabból választja le a feleslegeset. A BMW-nek van is külön 3D nyomtatós központja a fejlesztőrészlegen belül, ahol évente nagyjából 140 000 prototípus-alkatrészt készítenek.

A nagyszériás 3D nyomtatás egyelőre még nem áll készen, viszont kis mennyiségben már készülnek széria alkatrészek ezzel a technológiával, például az i8 Roadster tetőmozgató mechanizmusának több eleme is ilyen.

A kísérleti S 1000 RR vázat fémporból és lézerrel olvasztott kötőanyagból nyomtatták ki, és a szellős, térhálós szerkezet bámulatosan jól néz ki. Közelről megvizsgálva viszont látszik, hogy egy meglehetősen nyers nyomattal van dolgunk. Ez egyébként nem probléma, hiszen nem termékről, hanem technológiai demóról van szó - ugyanúgy, mint a nemrégiben bemutatott szénszálas lengővilla esetében is. Tehát nem az az érdekes, hogy valaki készített egy ilyet, hanem hogy megoldható, hogy ezekből olcsón, gyorsan és sok készüljön, vagyis már csak néhány ugrásnyira vagyunk a szériagyártástól.