Trump és az EU háborújával a Harley járhat rosszul

2018.06.22. 14:51 Módosítva: 2018.06.22. 14:53

Két napja életbe lépett az amerikai termékekre kiszabott EU-s büntetővám, mely a fémáruk, a mogyoró, a kukorica, a farmerruhák és az alkoholos italok mellett a motorkerékpárokat is érinti - egészen pontosan 25% extra vámot kell fizetni ezek után. Ez egyfajta válasz volt arra az amerikai intézkedésre, mely hasonló mértékben sújtott minden európai, kanadai és mexikói fémterméket, melyet az amerikai piacra szállítottak be.

Benne van a pakliban egy szemmel látható áremelés
Benne van a pakliban egy szemmel látható áremelés

Az európai büntetővám az 500 köbcentinél nagyobb motorkerékpárokra vonatkozik, és elméletileg egyaránt érinti a Harley-Davidson és az Indian motorjait - viszont nem vonatkozik az elektromos hajtású motorokra, tehát például a Zero megússza a felárat.

Az Indian azért csak elvileg érintett, ugyanis az EU-s bosszúvámról szóló szabályt úgy alakították, hogy csak bizonyos amerikai régiókat érintsen - Harley-k Milwaukee-ból, Wisconsin államból jönnek, ahol Trump embere, Paul Ryan a képviselőház elnöke, így ők mindenképpen beleesnek a vám hatókörébe, míg az Indian a Massachusetts-i Springfieldben van bejegyezve, vagyis ők elméletileg kibújhatnak alóla.

Az Indian megúszhatja a büntit, igaz, nekik nem is lenne akkora érvágás
Az Indian megúszhatja a büntit, igaz, nekik nem is lenne akkora érvágás

A Harley évente közel 40 000 motort ad el az EU-ban, (világszerte 148 ezer motort adtak el tavaly), vagyis jelentős érvágás lenne számukra az európai értékesítés visszaesése. Az Indian ezzel szemben alig van jelen amerikán kívül, az eladásaik 70%-át hazai pályán bonyolítják.

Megkérdeztem a Harley és az Indian magyarországi importőrét, egyelőre várják a fejleményeket, amint elkészülnek a hivatalos válasszal, frissítjük a cikket.