Motokrosszból átemelt rajtoló lehet a Ducati új fejlesztése

2019.02.22. 10:21

Már beindultak a találgatások, mi lehet az a titkozatos gomb a Ducati 2019-es GP versenygépeinek a villahídján - eddig az tűnik a legvalószínűbbnek, hogy a Ducati technikai zsenije, a csapatot gatyába rázó és motorjukat a mezőny egyik leggyorsabb versenygépévé tevő Gigi Dall'Igna kitalálta, hogyan lehet gyorsasági versenyre átültetni a motokrosszból és szupermotóból már ismert, úgynevezett rajtolót, vagy angol nevén holeshot device-t.

772608

Ennek lényege, hogy az első futóművet összenyomják és úgy rögzítik, és ez rajtnál hatalmas segítség. Így ugyanis jobban lő ki, kevésbé fog elegykerekezni, több motorerő vihető át a talajra. Aztán a rögzített villa az első féktávon vagy egy nagyobb ütéstől (nagyobb göröngy, gödör, stb...) egy rugós mechanizmusnak köszönhetően kiold, és onnantól kezdve normálisan működik tovább. Hasonlóval kísérletezett már a Honda is vagy tizenöt éve a brit superbike bajnokságban, és látványos eredményeket hozott a megoldás, de végül arra jutottak, hogy több bonyodalmat képes okozni, mint amennyit egy jó rajt ér.

A MotoGP-ben már régóta nem az a kérdés, hogyan lehetne erősebb egy motor, sokkal fontosabb, hogy a már meglévő bődületes erőt ki hogyan tudja kezelhetően letenni az aszfaltra. Ez ebből a szempontból előrelépés lenne, hiszen ilyenkor nem csak a rajtelektronika segítene a pilótának, hanem maga a fizika is. Felmerülhet a kérdés, hogy gyorsasági versenyen ez miért nem terjedt eddig el? A magyarázat, hogy a terepmotorok hosszabb rugóútja miatt sokkal látványosabb eredményt hoz, másrészt a terepmotoroknál az elektronika gyerekcipőben jár a sportmotorok rajtautomatikájához képest.

A tippek szerint úgy működik a Ducati holeshot device-ja, hogy a versenyző behúzza az első féket, a segítők összenyomják a motor elejét, közben pedig a versenyző a villahídon lévő kapcsolóval rögzíti a belső csövet - aztán a kioldás ugyanúgy az első féktávon automatikusan történik.

De bármi is legyen a szerepe az új gombnak, minden bizonnyal fontos fejlesztés, ugyanis a sepangi teszten mindhárom gyári versenymotoron ott volt, vagyis Dovisioso, Petrucci és Miller versenygépén is tesztelték.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.