Turbós kéthengeresen dolgozik a Yamaha

2019.04.29. 15:57

Egy szabadalmi bejelentés önmagában nem garantálja, hogy az adott dolog valaha is gyártásba kerül, de az, hogy a Yamaha szabadalmaztatott egy turbós, soros kéthengeres blokkal szerelt motort, az bizonyítja, hogy a kutatás és fejlesztés részlegüket foglalkoztatja a téma.

Bár a leadott rajzon a motorkerékpár első pillantásra egy MT-09-nek tűnik, ez ne vezessen senkit félre, ilyenkor a gyártók megtévesztésként szívesen rajzolnak a blokk köré más típust. A turbós motor se nem 847 köbcentis háromhengeres, se nem az MT-07 689 köbcentis kéthengerese, sokkal inkább úgy néz ki, mintha az MT-09 CP3-asáról levágtak volna egy hengert - az így kiadott 565 köbcenti pedig gyanúsan közel esik a 2013-ban bemutatott Suzuki Recursion 588 köbcentijéhez (amit aztán 700 köbcentisre módosítottak).

Egyébként ez sem jelent még semmit, ugyanis a szabadalmi rajzon nem maga a blokk vagy a váz a lényeg, hanem a turbó és a katalizátor elhelyezése - a Yamaha két megoldást védetett le, az egyik egy viszonylag hagyományos megoldás, a turbófeltöltő a hengerek alatt van, a katalizátor a forgattyúsház alatt megy el, a blokkba préselt friss levegőt pedig először egy töltőlevegő-hűtőn nyomják át.

A második opció már érdekesebb, a turbó lényegesen közelebb van a hengerfejhez, szinte egyből oda lépnek ki a gázok, a katalizátor pedig egyből alatta, szinte függőlegesen áll. Ennek első ránézésre annyi az előnye, hogy így gyorsabban felmelegszik a katalizátor, hidegindításnál így javítja a kibocsátási értékeket.

Várható teljesítményről még nincs szó - 2013-ban a Suzuki sem a teljesítménynövelés miatt állt elő a turbós tanulmánnyal, hanem a fogyasztás és a kibocsátás leszorítása miatt, és csak később kezdték el növelni a lökettérfogatot, és álltak át az SOHC vezérlésről a DOHC-re.

Ha lehet találgatni, a Yamaha azért az MT-09 blokkját vette ehhez alapul, mert egy hengert lefaragva, és a maradékot turbóval megfújva teljesítményben ugyanott tartanak, miközben jelentős javulást érnek el a fogyasztás terén.

Mielőtt nagyon messzemenő következtetéseket vonnánk le, érdemes megjegyezni, hogy feltöltött motorkerékpár-blokkok terén a japán gyártók közül a Yamaha kezdett legkésőbb mozgolódni - ez az első bizonyíték, hogy foglalkoztatja őket a kérdés, míg a Kawasaki kompresszoros modelljei már évek óta a piacon vannak, a Suzuki régóta lebegteti a tanulmányát és a Honda is jelezte, hogy foglalkoztatja őket a kérdés.