Itt az új Yamaha YZF-R1

2019.07.15. 13:14

A Yamaha a hétvégén a Superbike VB-n, Laguna Secában mutatta be az új YZF-R1 és YZF-R1M-et, melyeknél az aerodinamikán, az elektronikán és a motor belső alkatrészein fejlesztettek. Az új idomokat és a szélvédőt elvileg a MotoGP ihlette, és azt ígérik, hogy ezzel javult a motor alaktényezője, illetve komfortosabb a vezető számára.

A váz maradt, a tank pedig az R1 és az R1M-en is alumínium. Az immár az Euro5-öt is teljesítő blokk 998 köbcentis, és maradtak a crossplane gyújtássorrendnél, viszont átdolgozták a szívórendszert, lecserélték a szelephimbákat és teljesen új Bosch injektor került rá. A teljesítmény nem változott, maradt 197 lóerő, pedig módosították a veztengelyek profilját, illetve áthangolták a ride by wire-t.

A kibocsátási előírások miatt módosították a kipufogórendszert, melybe már négy katalizátort találni, amiből kettő az első kipufogódobban van, míg a másik kettő a végdobban.

Ha már ennyire belenyúltak a motorba, a futóművet is áthangolták, elöl maradt a 43-as Kayaba villa, de más a csillapítása az előzőhöz képest, valamint lecserélték a kormánygátlót, illetve a központi rugóstag hangolásán is módosítottak. Az R1-et gyárilag Bridgestone Battlax RS11 gumikkal szerelik.

A vezetőt egy sereg elektromos vezetéssegítő rendszer támogatja, ilyen például az új kanyar-ABS, amely egy hattengelyű IMU-val működik együtti. Ennek két beállítása van, az egyiket a felállított motorral való fékezéshez optimalizálták, tehát amikor egyenesben kell megállni, míg a másik kanyarba befékezésekre lett pengeélesen belőve, hogy mély dőlésszögön működjön ideálisan.

Ezen felül van háromállású motorfék-szabályzó, kipörgésgátló, rajtelektronika, üzemmódkapcsoló és gyorsváltó.

Az R1M az alapváltozat összes újítását megkapja, ám a súlyán további méregdrága extrákkal faragtak. Ilyen például a szénszálas idomzat, a magnézium kerekek és a szintén magnézium-ötvözet a segédváz.

A futómű is komolyabb az alapváltozatnál, a Kayabák helyett a legújabb Öhlins csemegéket építették be, elöl egy elektronikusan vezérelt ERS gázos villa veszi fel az utat, hátul pedig egy szintén elektronikus Öhlins központi rugóstag dolgozik.

Az R1M-hez tartozik egy app is, amin keresztül a motoros személyre szabhatja a motor beállírásait, illetve letölthetik a telemetriát a telefonjukra.