Villanymotorral támogatott kompresszoros hajtáson dolgozik a BMW

2019.08.21. 10:39

A motorkerékpárok némi késéssel, de követik az autóipar trendjeit és fejlesztéseit, és most kezdünk odáig eljutni, hogy egyre több motorgyártó eljut a feltöltéses motor gondolatáig. Jelenleg a Kawasaki kínál kompresszoros modelleket - ez a H2 sorozat -, de a Suzuki és a Honda is foglalkozik már egy ideje turbós és kompresszoros kétkerekűekkel, még ha szériagyártásig nem jutottak el velük (mármint azóta, hogy lecsengett a nyolcvanas évek és a turbókorszak).

Nemrég a BMW is benyújtott egy szabadalmat, amelyen egy elektromos feltöltővel hergelt S 1000 RR látható - ezen az elektromos feltöltés a lényeg, nem az S 1000 RR, az csak a környezet. Maga a megoldás egyébként nem újdonság, a hengerekbe levegőt nyomó villanymotor ötlete az autóiparban már szériagyártásban van.

A megoldást villanyturbónak/villanykompresszornak hívni némileg csúsztatás, ugyanis arról van szó, hogy egy villanymotor megforgatja a turbót/kompresszort, hogy gyorsabban elérje a töltési fordulatszámot, ezzel csökkentsék a feltöltő késlekedését, közvetlenebb legyen a reakció.

Bár elsőre nem tűnik nagyon bonyolultnak a dolog, a jó kivitelezés nehéznek bizonyult, nagyon komplex motorvezérlőrendszert kíván - a mostani szabadalomban pedig az a nagy szám, hogy jelenleg a BMW az egyetlen, aki ezt meg tudja oldani motorkerékpár méretben.

Kérdéses, hogy villanymotorral támogatott kompresszor vissza fog-e köszönni a szériagyártásban - arra tippelnék, hogy a közeljövőben biztosan nem, egyelőre a változó szelepvezérléssel és a hibrid vagy tisztán elektromos hajtás hatékonyabbnak tűnik a károsanyag-kibocsátás elleni harcban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.