Biztosan megtesznek mindent a motorgyártók a lopásvédelemért?

2020.01.08. 09:20

Senkinek nem mondok újat azzal, hogy egy motort könnyű ellopni - elég pár erős ember és pár perc, a motor pedig bent van a furgonban. A kormányzárat a profik egy mozdulattal törik el, az indításgátlót pedig megkerüli egy képzett autóvillamossági szakember, az utólag felaggatott tárcsazárakkal és láncokkal pedig percek alatt végez egy akkus flex. Ezzel a gyártók is tisztában vannak, és az elmúlt időszakban a BMW és a Yamaha például vette is a fáradtságot, és végiggondolták, hogy mit tehetnek még azért, hogy a motorjaikat nehezebb legyen ellopni.

A BMW az R18 kapcsán szabadalmi rajzokat nyújtott be, melynél a lopásgátlásról a sebességváltó reteszelése gondoskodik - nagyon leegyszerűsítve arról van szó, hogy egy mágnesszelep egy fémcsapot ejt be a hajtótengelyen lévő lyukba a váltó végénél, ezzel rögzítve a hajtást. Valójában ez egy elég bonyolult megoldás, ugyanis biztosítani kell, hogy menet közben elektromos hiba miatt ne eshessen le a rögzítőcsap a lyukba. A szabadalmi rajzokon van olyan verzió, amely nem csak az R18-ban működhet, hanem bármelyik kardános motorjukban, illetve készítettek terveket lánchajtású modellekhez is.

yamaha-tmax

A Yamahánál nem egy új megoldást dolgoztak ki, hanem egy jól bevált régit poroltak le az új TMAX-nál, mégpedig a zárható középállványt.

A Motorkerékpár Ipari Szövetség (Motorcycle Industry Association - MCIA) nemrégiben elindított egy értékelési rendszert, melyben csillagokkal jelzik, mennyire fejlett egy adott gyártó modelljeinél a lopásgátló rendszer. Az elmúlt hónapban tíz márkát vizsgáltak, és egyik sem kapta meg a maximális öt csillagot - a legjobban a Harley-Davidson kínálata szerepelt, ők négy csillagot kaptak. A Honda nem csatlakozott a MCIA értékelési rendszeréhez, viszont a piacon elsőként bevezették a gyári tracking rendszerüket.

mcia-ratings

Az MCIA biztonsági minősítése szerint az egycsillagos értékelés annyit jelent, hogy a motoron kizárólag az UNECE 62 szabványnak megfelelő kormányzár van, a két csillaghoz már kell immobiliser is, a három csillag feltétele a jelölt alkatrészek, a négy csillaghoz riasztórendszer is szükséges, míg az öt csillagot akkor kapja meg a motor, ha van hozzá gyári nyomkövető (tracking).

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.