Veterán blokkot a versenymotorba!

2020.01.23. 10:12

Nem túlzás kijelenteni, hogy a motorépítők kedvelik a régi BMW bokszermotorokat, csak hogy mást ne mondjak, ott van Pákozdi "Sapka" Tamás által épített BMW R 100 RS, aminél nem is tudok szebbet mondani a műfajban. De sportosabbat igen. Ezt:

Scott Kolb szintén motorépítő, ám ezúttal magasról tett a klasszikus vonalakra, meg úgy általában az aktuális divatra, miszerint modern technikát kell antikolni, hanem éppen fordítva gondolkozott: egy 1976-os BMW R 90/6 blokkja köré épített modern pályamotort. Mielőtt azzal jönnél, hogy ilyesmi 82 lóerővel biztosan siralmas lesz, szólok, hogy a végeredmény 140 kiló lett, vagyis súly-lóerő arányban nem csak az SSP300-as motorokat veri, de még hegyesebb utcai supermotókat is. Ráadásul az angoloknál elég sok klubverseny van, ahol ezzel akár rajthoz is lehetne állni a lightweight kategóriában.

Az eredeti R 90/6-ból egyedül a blokkot tartották meg, amihez Kolb egyedi vázat épített acélcsövekből, a perifériákat meg a legjobb beszállítóktól rendelgette össze: a futómű Öhlins, a fékek Brembók, a felnik a Rotobox-tól érkeztek, míg a kezelőszervek a Rizomától.

A blokk sem gyári, és ahhoz, hogy az eredeti 62 lóerőt 82-re húzzák, komolyan bele kellett nyúlni. Ezt a BMW-specialista Chris Hodgson intézte, aki kapásból 1000 köbcentire növelte a lökettérfogatot egy Siebenrock big bore kittel (eredetileg 898 köbcenti volt). Ehhez jöttek még könnyebb és nagyobb szelepek, átdolgozott hengerfejek, könnyített lendkerék, átdolgozott és kibalanszolt főtengely és egy új kuplung, ami bírja a megnövelt teljesítményt és a versenyhasználatot.

Ahhoz, hogy a karbon kerekeket be tudják építeni, a nineT kardánjára és szöghajtására volt szükségük, amihez némileg kellett dolgozni a blokkon, hogy illeszkedjen a kihajtás.

Az idomok szénszálból készültek, az tank alumínium, a fékek pedig a BMW S 1000 RR-ből érkeztek, a gyárilag mechanikus kuplungot pedig egy SWT-Sports főhengerrel építették át hidraulikus működtetésűre.

Állat lett.