Ki járt jól a MotoGP-ben a koronavírussal?

2020.03.03. 13:06

A katari MotoGP futam törlése és a thai futam halasztása alaposan felborította a gyorsasági világbajnokság menetét, viszont a történet másik oldala, hogy a szabályok értelmében a GP-ben induló gyártók új határidőket kaptak a fejlesztésekhez.

Az eredményességük miatt különböző engedményekkel nem rendelkező gyártóknak, vagyis a Hondának, a Suzukinak, a Yamahának és a Ducatinak elvileg ezen a héten, a verseny előtt le kellett volna zárniuk a motorjaik homológizációját, és befejezniük a szezon előtti fejlesztéseket, módosításokat, illetve mind a hat gyártónak, vagyis a KTM-nek és az Apriliának is le kellett volna adnia a az aerodinamikai csomagjuk végleges változatát (ezek utóbbiak versenyzőnként eltérhetnek).

Ugyanígy az első verseny előtt a csapatoknak le kell adniuk a váltóáttételük listáját, ugyanis a szezon során 24 féle váltóáttételt és négy különböző végáttételt használhatnak. Nézzük, mi változik azzal, hogy elmarad az első két futam?

A FIM szabályzata elég világosan fogalmaz, az első verseny előtt kell a motort és az aerodinamikai csomagot homologizáltatni, ennek az időpontja pedig a verseny előtti csütörtök, olyankor a műszaki ellenőrök átveszik a motorokat, illetve addig meg kell kapniuk a dokumentációkat a motorról.

A lényeg, hogy a szezon első versenye előtt - és hiába lesz megtartva a Moto3 és a Moto2 első versenye Katarban, a királykategória nyitófutama a jelenlegi állás szerint Austinban lesz, így a technika véglegesítésének a határideje is tolódik, ezt a GP műszaki igazgatója, Danny Aldridge is megerősítette.

Mivel a GP szezon legkorábban április 5-én kezdődhet, a gyárak kaptak egy kis haladékot, és tovább fejleszthetnek az aerodinamikán és a motorokon. Csodát már nem fognak tudni tenni, ugyanis a versenyzők nem tesztelhetnek, csak a gyári tesztpilóták, tehát éppen a személyre szabás és a finomhangolás lehetetlen, de a motorok megbízhatóságán még tudnak csiszolni, illetve az aerodinamika is egy olyan terület, ahol remekül tudnak a versenyzők nélkül is előrelépni a mérnökök.

Ez egyébként éppen a Hondának jön jól, ugyanis Marc Márquez elégedetlen volt a katari teszten kipróbált aerodinamikai csomaggal, és most van lehetőségük visszalépni és egy másik irányba elindulni. Ebben van némi kockázat is, ugyanis ha Stefan Bradl által jónak talált új aerodinamika Márquez alatt még annyira sem működik, mint a legutóbb kipróbált, akkor nem lesz más lehetőségük, mint visszatérni a 2019-es felálláshoz.

A Hondának még egy szempontból jól jött a koronavírus: a katari pálya soha nem feküdt különösebben az ő motorjuknak, Márquez 2014-ben tudott csak nyerni ott, és Sepangban sem született sok babér a a Hondának az elmúlt négy évben. Ellenben az utána következő két futam, az amerikai és az argentin kimondottan fekszenek Márqueznek.

A halasztások még kedvezhetnek Andrea Iannonénak, akinek a doppingügyében a FIM sportbírósága napokon belül döntést fog hozni, és ha az ügyvédei jó munkát végeztek, felmentik az olasz versenyzőt, aki így teljes szezont futhat.