Turbó nélkül is szabadalmaztatta a Suzuki a soros kéthengeres blokkját

2020.08.25. 13:15

Úgy tűnik, hogy mégsem halt el, csak a háttérben futott tovább a Suzuki Recursion projectje, legalábbis erre következtethetünk abból, hogy megjelentek a XE7 kódnéven emlegetett blokk turbó nélküli szabadalmi rajzai. Vagyis ha a turbó gondolatát félre is tették egyelőre, magán a hétszázas, soros kéthengeres blokkon továbbra is dolgoznak, nem kizárt, hogy egyszer ez fogja váltani az SV650 és a V-Strom 650 V2-esét.

Az XE7 hosszú utat járt be az elmúlt években, először egy turbós, 588 köbcentis SOHC motorként indult, mely két évvel későbbre már 700-as volt - a soros kéthengeres felépítésen és a turbón kívül addigra lényegében mindenét újragondolták. Aztán hosszú csend, és most kiderült, hogy kidolgozták, milyen lenne a blokk turbó nélkül.

A szívó kéthengeres szabadalmát már tavaly februárban benyújtották Japánban, de csak augusztus 20-án tették közzé, és míg a korábbi szabadalmak lényegében mind a turbófeltöltésről szóltak (egyszerűen azért, mert az kínálta a legtöbb szabadalmazható megoldást, hiszen az befolyásolta a blokk elhelyezésétől kezdve az airbox kialakítását, a hűtést, a kipufogógáz útját), most viszont azt láthatjuk, hogyan fest mindez turbó és intercooler nélkül. A szívó változat valószínűleg mindig is része volt a Suzuki terveinek, csak most ért el a projekt oda, hogy nem a figyelemfelkeltés a cél.

A mostani szabadalom a katalizátor elrendezéséről szól, amelyet a motor elülső részén átlósan helyeztek el - így a katalizátor közel van a kipufogóporthoz, gyorsan be tud melegedni, illetve ebben a helyzetben tud kellően hosszú és széles lenni ahhoz, hogy hatékonyan működjön, anélkül, hogy be kelljen áldozni miatta a motor szabad magasságát, mint amikor a blokk alá építik be.

A turbófeltöltött változatnál rövidebb leömlőket használtak, amelyek egyenesen a turbóba vezettek, a katalizátor pedig a turbó után következett. Turbó nélkül viszont a leömlő hossza fontos a motor teljesítményleadása szempontjából, emiatt kellett újragondolni a katalizátor pozícióját. Az XE7 teljesítménye ebben a felállásban kb. 80 lóerő lehet.