A valaha volt legdurvább BMW: M 1000 RR

2020.09.23. 13:07

A BMW elkészítette az S 1000 RR még pályaorientáltabb változatát, az M 1000 RR-t, mely elsősorban a Superbike VB-re készült, hogy ott eséllyel rúghassanak labdába a Kawasaki, a Yamaha és a Ducati ellen. Első pillantásra feltűnik, hogy az M 1000 RR szárnyakat kapott, viszont ezeket nem a lengővillára és a teleszkópokra szerelték, hanem hagyományosan az oldalidomra - ezek 16,2 kiló leszorítóerőt termelnek 187 km/h-nál.

A blokkon dolgoztak még egy keveset, találtak benne további öt lóerőt, így most 212 LE-t és 113 Nm forgatónyomatékot tud. Az M 1000 RR kapcsán BMW jelezte, hogy homologizáltatják a VB-re, ahol Superbike-ban és Superstock-ban is indulnak vele. Az ára is ennek megfelelő, 30 ezer eurót kérnek érte, azaz nagyjából 11 millió forintot. Friss: van magyar ára: 11,9 millió.

A műszaki tartalom nagy része megegyezik az S 1000 RR-rel, de sok helyen finomítottak és hegyeztek rajta, a blokk például ha alapjaiban egyezik is az alapmodellel, alig maradt érintetlen eleme. Új kétgyűrűs Mahle dugattyúk kerültek bele, a titán hajtórudakat a Pankltől vásárolták, és a kompresszión is növeltek, az amúgy is kemény 13,3:1-es sűrítési viszonyt 13,5:1-re tornázták fel. Ahol tudták, csökkentették a mozgó tömegeket, sőt, igyekeztek minden grammot megfogni - a titán kipufogórendszeren is spóroltak vagy három kilót.

Nem csak a csúcsteljesítményt sikerült javítani, hanem a középtartományon is, az M-es blokk már 6000-től mindenhol erősebb, és egészen 15100-ig forog. Az elektronikákat egy hattengelyű IMU szolgálja ki, és a pilóta a négy alap üzemmódon (Rain, Road, Dynamic és Race) kívül három Race Pro állás közül választhat. Ez utóbbiaknál külön állítható a fojtószelep és a motorfék karakterisztikája.

A kétirányú gyorsváltó alap, ahogyan a rajtelektronika, a pit-lane limiter és as hill start controll is, az elektronikai extrát a datalogger jelenti, de egyébként olyan finomságokkal lehet feljebb tornázni az alapárat, mint például a gondozásmentes M Endurance lánc.

Bár itthon nem nagyon hallottam, hogy bárki panaszkodott volna az S 1000 RR fékeire, külföldi versenyzők már telesírták a fórumokat, hogy a BMW kínálja a csúcsligában a legrosszabb konfigurációt. Most már ők is megnyugodhatnak, hiszen az M 1000 RR fékeit lecserélték, de sajnos nem derül ki, hogy mire - az M logós nyeregről egyelőre nem tudom megmondani, hogy ki a beszállító, viszont ezen a szinten igazán bevállalhatták volna ők is a Brembo Stylema monobloc nyergeit.

A lengővillát megnézve látszik, hogy módosítottak rajta, illetve a sajtóanyagból kiderül, hogy 220 grammot faragtak is a tömegéből. Átalakították a hátsó féket, a nyereg alulra került, ez a megoldás könnyebbé teszi a kerékcserét. Az M 1000 RR-hez alapáron jár a szénszálas kerék (az S 1000 RR-hez csak felár ellenében adják), amellyel az össztömeg 192 kiló - menetkészen.

Az első darabokat tavasszal kezdik szállítani, és ugyan utcán vagy pályanapokon sem lesz gyakori látvány, de a Superbike VB mellett remélhetőleg más sorozatokban is elindítják, például a Man TT-n vagy az Endurance világbajnokságon.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.