Visszatérnek a háromhengeres Benellik

2020.09.29. 09:18

Amikor még 1998-ban megjelentek a Benelli Tornado Tre első képei a magazinokban, napfogyatkozásként takarta ki a többi izgalmas sportmotort: egy háromhengeres superbike ülés alatti hűtővel és a faridomba szerelt ventillátorokkal, őrült formákkal - akkor elhittük, hogy oda fognak érni a Ducati 916 és az MV Agusta F4 nyomába.

Aztán a Tornado után jött a Tre 1130, a Trek és a TNT, mind ígéretesek voltak, és Adrian Morton tervezői zsenialitása mindegyiket kiemelte az átlagból. Voltak műszaki gondok, de ezek ikonok lettek, aztán a Qianjiang 2005-ös felbukkanása elhozta a Benellinek a pénzügyi biztonságot, és valahogyan elsikkadtak a nagyívű modellek, és helyettük jöttek a jól eladható, kis- és közepes kisköbcentis, kínai gyártású robogók és motorok, a nagy háromhengeresek pedig eltűntek a kínálatból. Most viszont mintha a Benelli az újabb reneszánszának a küszöbén állna.

Ennek az első jele, hogy bemutatták a Benelli 1200GT-t, amelyet először öt éve villantottak meg, és most megérett a gyártásra. A Tornado továbbfejlesztett, 1209 köbcentire hizlalt háromkerekes blokkja köré épül, melyet inkább nyomatékra hangoltak, mint teljesítményre. 134 lóerőt tud, vagyis nagyon egyértelműen a BMW R 1250 RT-hez lőtték be, a nyomatéka pedig 120 Nm lesz. Mindehhez viszont 338 kilós saját tömeg tartozik majd, vagyis könnyűnek éppen nem nevezném.

Egy nagy túramotor nem létezhet kényelmi extrák nélkül, így jár hozzá kulcs nélküli indítás, TFT kijelző, fűtött markolatok és -ülés, állítható szélvédő, guminyomásfigyelő és elektromosan állítható visszapillantók.

Ezeken felül beépítettek előre és hátra egy-egy kamerát, melyek képet vezeték nélkül rögzíthetjük a mobiltelefonunkra, van hátramenetei fokozat (az önindítóról), központi zár a dobozokhoz, ledes lámpák, állítható magasságú vezetőülés.

A vázat acélcsövekből építették, a futóművet a KYB szállítja, a fékeket a Brembo, míg az ABS-t a Bosch, vagyis sok helyen minőségi beszállítókra hagyatkoznak. A gyártás Kínában zajlik majd.

A nagy túramotor mellett egy TNT 899-re is lehet számítani, amely a 2016-os tanulmányra hasonlíthat majd, és ugyan még nem leplezték le, de már megerősítették, hogy hamarosan érkezni fog. Az alapját a Tornado 900 köbcentis blokkja adja majd, melyet átdolgoztak, hogy teljesítse az Euro5-öt.

A régi TNT-nél egyszerűbb megoldásokra lehet számítani, a kipufogó például oldalt lesz elvezetve, nem húzzák fel magasra, egyszerűsítenek a vázon is, és az arányain is frissítenek. Bár a formaterv nem mai, de négy év után sem tűnik fáradtnak.

És a harmadik érdekesség az MV Agustától származó négyhengeres köré épített modell lesz, de erről még nincsenek pontosabb információk.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.