A Ducati elengedi a desmót

2020.10.16. 08:00

A Ducati a Multistrada V4 blokkjáról adott ki újabb információkat, és kiderült, hogy az 1158 köbcentis V4-es blokknál elhagyják a desmodromikus vezérlést, vagyis nem a vezérműtengely bütykei, hanem hagyományos módon rugók húzzák vissza a szelepeket.

A 1980-tól a Pantah 500-zal kezdve egészen a napjainkig a Ducati a kényszervezérelt szelepek mellett kötelezte el magát, Fabio Taglioni remek blokkja 40 évig volt szellemi iránymutató az olasz gyárnál (olvasónk, Laci jelezte hogy már korábban is használták a megoldást, 1964-ben egy 125-ös versenymotorban volt először). A desmo vezérlés lényege, hogy kiküszöböli a szeleplebegést és szeleppattogást, így magasabb fordulat, ezzel együtt nagyobb teljesítmény érhető el vele.

Viszont drága, mind a gyártása, mind a karbantartása, és a legtöbb desmós Ducatinál egyébként nem is különösebben indokolt - más gyártók ugyanezen probléma kiküszöbölésére például dupla szeleprugót használnak.

Mivel a Multistrada a Ducati legnépszerűbb modellje, melynek a V4-es változatából is sokat fognak eladni, így az optimalizált gyártási költségekkel nagyot tudnak fogni, és mivel a felső tartomány ennél a típusnál nem annyira érdekes, így gazdaságilag logikus döntés átállni a rugós szelepvisszahúzásra.

Az Euro5-öt is teljesítő, Granturismo névre keresztelt blokk 83 mm-es furattal és 53,4 mm lökettel rendelkezik, vagyis alapvetően sportosan rövid löketű. A teljesítménye 170 lóerő lesz 10 500-as fordulaton, a legnagyobb nyomatéka pedig 125 Nm lesz 8750-es fordulaton.

Bár a blokk lökettérfogata és hengerfeje jelentősen eltér a Panigale V4-ben is lévő Desmosedici Stradalétól, a főtengely kialakítása a 70 fokos elékeléssel és a 0-90-290-380 fokos gyújtással biztosít a rokonságról. További érdekesség, hogy a forgattyústengely a giroszkóphatás csökkentése érdekében a kerekekkel ellentétes irányba forog.

Nagyon érdekes még, hogy a Granturismo blokk extrém kompresszióviszonnyal dolgozik, nem rémlik, hogy utcai motornál találkoztunk-e máshol 14:1-es sűrítési aránnyal. Ugyanakkor a hengerek méretéhez képes igen kicsinek tűnik a szelepek átmérője, melyek szívóoldalon 33,5 mm-esek, kipufogóoldalon pedig 26,8 mm átmérőjűek. A szelepeket hengersoronként két felülfekvő vezérműtengely működteti himbán keresztül. Erre a sok trükkre a kövér nyomatékgörbe miatt volt szükség, és ugyanezt a célt szolgálja a hosszú szívócső és a viszonylag kis átmérőjű (46 mm) fojtószelep.

Ezzel még nem ér véget az érdekességek listája, ugyanis igaznak bizonyult a pletyka, miszerint a Multistrada V4 hengerlekapcsolási opciót kap - hogy a városi dugóba ragadva se legyen kellemetlen, a motor képes lekapcsolni az üléshez közelebb eső hátsó hengereit. Ezen kívül a Granturismo blokk szárazkarteres kenést kap, az olajat három olajszivattyú szállítja a szükséges pontokhoz.

A Granturismo V4 blokk ezen felül egy kétes értékű rekordot is beállít, a hivatalos szervizintervalluma 60 ezer kilométer lesz. Mármint 60 ezer kilométer VAGY egy év, attól függően, hogy melyik következik be hamarabb.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.