"A Suzuki sikerének kulcsa az egyszerűség"

2020.11.26. 10:12

A Suzuki csodát tett a MotoGP-ben: az Apriliával együtt tértek vissza, a nulláról indulva, de míg jelenleg az Aprilia a mezőny végén toporog, a Suzukival Joan Mir megnyerte a bajnokságot, illetve a Suzuki Ecstar Team behúzta a csapatvilágbajnoki címet - és a konstruktőri cím sem volt messze. Abban, hogy a legkisebb költségvetésből gazdálkodó gyári csapat ilyen eredményeket érjen el, hatalmas szerepe volt Davide Briviónak, akivel a Cycle World készített egy hosszú interjút, amelyben számos érdekes dolgot mesélt el az olasz menedzser. Például beszámolt arról, hogy a pályájának egyik fordulópontja - Rossi átcsábítása a Yamahához - hogyan zajlott.

Brivio és Mir
Brivio és Mir

"2003 nagyon nehéz év volt, nem tudtunk dobogóra állni, kivéve Alex Barros-t, a szatellit versenyzőnket az esős Le Mans-i versenyen. Át kellett szervezni a csapatot, különösen azért, mert a 2005-ös szezonban volt a Yamaha 50. évfordulója, amikor valami nagyot kellett volna alkotni. Akkor merült fel Rossi neve, de a többség őrültségnek tartotta, hiszen miért hagyná ott a Hondát, pláne úgy, hogy az elmúlt 12 évben nem nyertünk? Aztán a Rossi-Furusawa duó új lendületet adott, és történelmet írtak a Yamahánál, négy címet nyertünk együtt (2004, 2005, 2008, 2009)."

Szintén érdekes dolog, hogy a Suzukinál találta meg újra azt a hangulatot, amit 15-20 évvel korábban a Yamahánál érzett.

Ráadásul külön tetszett neki, hogy ismét irányító szerepben lehet, ráadásul az elejétől kezdve: "A Suzukival nagyon szép volt, hogy valóban tiszta lappal indultunk, a nulláról kellett megszerveznünk a csapatot. Emlékszem, hogy megkérdeztem, hol van a csapat bázisa, mi van a kamionokal, felszerelésekkel, ládákkal. Erre mondták, hogy nincs semmink. Nem volt műhely, teherautó, se semmi. Ez pedig sokkal érdekesebbé tette az egészet."

36-joan-mir-espe-2-5 0.gallery full top fullscreen

Az interjúban kitértek arra is, amiről sokat hallani, hogy a Suzuki a töredékét költi a GP-re, mint a Honda vagy a Yamaha, ezért Briviónak minden jent be kellett osztania - és ez kreativitásra sarkallta.

"Motivált embereket kerestem, akik valóban ezt akarták csinálni. Döntő fontosságú az erős csapat. Olyan csapattagokat szerettem volna, akik ambíciózusak, szenvedélyesek, ugyanakkor földhözragadtak és nyugodtak, amilyen én is vagyok. Jobban szeretem a mosolygást, mint az asztalcsapkodást, nem szeretem a csatákat, amikor együtt kell dolgozni".

Emellett beszélt arról, hogy a japán mentalitás megértése szintén kulcsfontosságú volt. Míg az olaszok a zsenialitásban, az intuícióban és a képzelőerőben hisznek, addig a japánok máshogy dolgoznak, és ezt a két módszert össze kellett fésülnie.

A háttérstábhoz hasonlóan rakta össze a versenyzőket is, azokat a pilótákat kereste, akik tényleg a Suzukit akarták - végül a számításait a Moto2-ből felléptetett Álex Rins és Joan Mir váltották be.

"Fiatal versenyzőket választottunk, hogy a fellépésüktől kezdve mi neveljük őket, Suzuki versenyzőket alkossunk. A vezetőség is támogatta ezt a megközelítést, és ez bizonyos szempontból nagyobb kihívás, mint kész pilótát igazolni. Amikor elkezdtük a projektet, ott volt Maverick Viñales, akit egy év után felvettünk a Moto2-ből, remek választás volt. Amikor átment a Yamahához, ugyanezt tettük Álex-szel (Rins), és láttuk a jó eredményeket, megismételtük ugyanezt Joan Mirrel is. Joannak is csak egyéves tapasztalata volt a Moto2-ben, és csak a negyedik szezonjában volt a világbajnokságon! Két év a Moto3-ban, egy a Moto2-ben, majd ugrás a MotoGP-be. Ez pedig nagy kihívás a Suzukinak, nincs szatellit csapatunk, ahol a fiatal versenyzők futhatnak pár évet, hogy lássuk, milyenek. Azonnal döntenünk kell."

36-joan-mir-espe-3691.gallery full top fullscreen

Brivio a sikerük kulcsát az egyszerűségben látja, például a motoruk se nem különösebben erős, nem is túl bonyolult, viszont egyszerűségében is jól működik, illetve kiemelte, hogy a lényeg a csapatban lévő egyensúly.

Érdemes elolvasni az eredeti teljes interjút, szépen kirajzolódik az olasz zseni karaktere, aki az elmúlt 20 év legnagyobb csodáját rakta össze.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.