Együtt fejlesztenek a nagy gyártók

2021.01.29. 12:47

A különféle biztonsági felszerelések jellemzően először autókban jelennek meg, és rendszerint hosszú évekre, vagy akár évtizedekre van szükség ahhoz, hogy motorkerékpárokra is átültessék a fejlesztéseket. A blokkolásgátlót például már a hetvenes évek végén alkalmazta a Mercedes-Benz, de motoron, szériagyártásban csak 1988-ban vezette be a BMW a K100-on. Az adaptív tempomat sem világújdonság, jó húsz éve létezik, de a motoriparba mostanában kezd begyűrűzni, a nemrég bemutatott KTM 1290 Super Adventure S is kapott ilyet.

2015-BMW-S1000XR-06 abs

Éppen ezt a hosszú adaptációs időt szeretné lerövidíteni a CMC, vagyis a Connected Motorcycle Consortium. Maga a szervezet nem ma született, még 2016-ban alakult, akkor még kevesebb taggal. Most azonban bővült a társaság, és frissítették a célokat is. Immár a Yamaha, a Honda, a Suzuki, a BMW, a KTM és a Triumph is részt vesz a közös munkában.

Az egyik irány tehát a biztonsági fejlesztések motorkerékpárra való átvétele, azok szélesebb körű elterjesztése. Ebbe a körbe a különféle kamerákkal és radarokkal dolgozó vezetősegítő rendszerek is beletartoznak.

A másik terület, amit érint az együttműködés, az összekapcsolhatóság – nem túl szép szóval élve. Mindez arról szól, hogy a jövő közlekedésében – autóknál, teherautóknál akár az önvezetésben is – kulcsszerepet kaphat a járművek egymással és a környezettel való kommunikácója (V2X – vehicle-to-everything). Egy ilyen rendszer nyilvánvalóan akkor működhet igazán jól, ha lehetőség szerint a forgalom minden szereplője alkalmas a részvételre, képes a kommunikációra. Ebből a CMC tagjai szerint a motorok sem maradhatnak ki.

Connected-Cars-870x432

A Yamaha ügyvezetője ugyanakkor azt is kiemelte, hogy a motorkerékpároknak továbbra is élvezetet nyújtó közlekedési eszköznek kell maradniuk. Valamint annak vizsgálatát is fontosnak tartják, hogy mely új technológiák azok, amelyek valóban hasznosak, és melyek vonják el a vezető figyelmét a forgalomról, ezzel pedig inkább veszélybe sodorják, mintsem ténylegesen segítenék.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.