Félautomata váltón dolgozik a Kawasaki

2021.02.02. 08:09

A Kawasaki egy új szabadalmat nyújtott be, melyen egy elektronikusan vezérelt félautomata váltót láthatunk, melyet feltehetően egy túramotorba szánnak - talán a GTR1400 utódjának? -, de igazából sportmotortól cruiserig bármibe beépíthető lesz. A rajzokon egyébként a kettővel ezelőtti Z1000SX látható, tehát a szabadalmaztatott technológia mellett a körítés csak arról szól, hogy véletlenül se áruljanak el annál többet, mint amire szükség van.

A félautomata váltó nem új ötlet, a Yamaha például 2006 óta kínálja YCC-S néven az FJR1300-hoz, a Honda pedig 2009 óta készít motort duplakuplungos automatával. A Kawasaki rendszerénél megmarad a váltó pedálja, tehát továbbra is lehet hagyományosan használni, viszont az már nem lesz mechanikai összeköttetésben a fogaskerekkel, kizárólag az elektronikának ad majd parancsot.

A váltó felépítése belül is teljesen hagyományos marad, csak a léptetést végzi elektronika - ami egyébként azt is jelenti, hogy minden eddiginél könnyebb lesz a lábtartók áthelyezése.

A Kawasaki megoldásának az előnye, hogy semmilyen megszokást nem igényel, sőt, teljesen hagyományosan is használható marad, ugyanakkor azáltal, hogy a váltó fogaskerekeinek az erőfolyamba való kapcsolását robotizálják, nem lesz több véletlenül üresbe kapcsolás, vagy éppen az üres nehézkes megtalálása is a múlté lesz. Illetve benne van a továbbfejlesztés lehetősége, hiszen könnyen összekapcsolható gyorsváltóval vagy automata kuplunggal, így ha olyan kedvük van a mérnököknek, teljesen automata váltóvá is alakíthatják.

Már csak az a kérdés, hogy melyik modellben fog először megjelenni? Mivel a Kawasaki is dolgozik a Bosch radaros rendszerének a beépítésén, valószínűleg abban a túramotorjukban vagy túraendurójukban fog bemutatkozni, melyben a radaros tempomat is.