Az Africa Twin készen áll egy radaros rendszerre

2021.03.08. 08:53

A radarral támogatott adaptív tempomatról már biztosan kijelenthetjük, hogy az idei év slágere - első körben a BMW, a Ducati és a KTM jelentette be, de tudjuk, hogy a japánok is dolgoznak rajta, a Kawasaki a H2 SX-be építené be először, a Honda pedig a Gold Wingbe, illetve most már az is kiderült, hogy az Africa Twinbe is beletennék.

Bár a Honda nem ugrott az elsők között bele az új fejlesztésbe, a lemaradásukat azzal kompenzálják, hogy a radart a követős tempomatnál mélyebben integrálják a biztonsági rendszerek közé, az Africa Twin radaros szabadalmából kiderül, hogy kamerák használatát is megfontolják, amiknek a képét elemezve az elektronika jobban meg tudja ítélni az eseményeket.

Ugyanis a radarok nagyon pontos képet tudnak alkotni a körülöttünk lévő tárgyak távolságáról és helyzetéről, de nagyon sok olyan információ van, amelyeket egyszerűen nem látnak, például a féklámpák fényét, a közlekedési táblák feliratait vagy a forgalomirányító lámpák színét.

A két hete közzétett szabadalmak alapján látszik, hogy a Honda szándékában áll a radarrendszert úgy megalkotni, hogy idővel a járművek közötti (V2V) és a jármű és az infrastruktúra közötti (V2X) kommunikációra is képes legyen, tehát a közlekedés résztvevői kommunikáljanak egymással a szándékaikról, a várható veszélyekről.

Az Africa Twin szabadalmain bemutatott elülső radar ugyanúgy a Bosch terméke, mint amit az európai gyártók is használnak. Ami érdekesebb, hogy mintha az Africa Twint eleve úgy tervezték volna, hogy legyen hely a később érkező radarnak, ugyanis a lámpa alatti rész kialakítása most nyer értelmet: az eltávolítható, külön álló panel helyére be lehet építeni a radart, tehát a burkolatok változtatása nélkül integrálható.

A szabadalomban viszont külön kitérnek arra, hogy egy új első sárvédőre lesz szükség, amelynek a tetején egy árkot alakítanak ki, hogy teljesen összeült futóműnél se zavarjon be az érzékelőnek.

Eddig csak a Ducati élt azzal, hogy egy hátrafele néző radart is használjanak, a Honda viszont szintén feldolgozta ezt a lehetőséget, amely a mögöttes forgalmat tartja szemmel, amolyan holttérfigyelőként. A Honda hátsó érzékelői nem is kimondottan hátra felé néznek, hanem átlósan, vagyis nem csak a mögöttes, hanem a motor melletti területet is nézik.

Hogy mikorra áll elő a Honda a radaros motorral, még nem tudni, de arra tippelnék, hogy erre még várni kell, a japán gyártók mindig óvatosabbak a legújabb fejlesztésekkel. A következő modellfrissítésnél viszont jó eséllyel meg fogják lépni, vagyis a Gold Wingnél 1-2 éven belül, az Africa Twinnél pedig 2-4 év múlva.