A járművek közti kommunikáció lehet a biztonság kulcsa

2021.06.01. 14:12

Az autókat ma már telezsúfolják mindenféle vezetéstámogató extrával, de motoron ezek az asszisztensek rendszerint lassabban jelennek meg. Tempomat például már van egy ideje, ahogyan visszagurulás-gátló is létezik, csakúgy mint mondjuk kanyar-ABS vagy kipörgésgátló. Tavaly ősszel a Ducati Multistrada V4 hozott komoly újdonságot azzal, hogy elöl-hátul egyaránt radarral szerelték, amelyek nemcsak az adaptív tempomatot, hanem a holttérfigyelőt is támogatják.

tb.png

A francia ADAS-AD Large Projectben közreműködő szervezetek abban látnák a biztonság kulcsát, hogy ezeket az asszisztenseket összehangoltan használják a forgalomban résztvevő járművek. Ehhez elengedhetetlen lenne, hogy ezek a gépek kommunikáljanak egymással, valamint a környezettel. Vagyis nemcsak a V2V (vehicle to vehicle), hanem a V2X (vehicle to everything) kapcsolatot tartják fontosnak.

Arról van szó, hogy a járművek vezetéstámogató rendszerei nemcsak jeleznek, ha baj van, hanem akár be is avatkoznak. Így például egy kereszteződésben, ha az autós nem venné észre a motorost, és elmulasztaná az elsőbbségadást, az ütközést elkerülendő az autó rendszere nemcsak észlel és riaszt, hanem akár a fékbe is belelép. Motoron ugyanez a rendszer másképp működik: egyelőre nem megoldható a beavatkozás, egy hirtelen fékezés ugyanis egyensúlyvesztéssel járhat. Így akár nagyobb kárt is okozhat a segítő szándék, mint amekkora hasznot hajt.

Az autóiparban egyébként egyre több helyről hallani, hogy a V2V vagy V2X kommunikáció a fejlesztési irány. Ahhoz, hogy mindez működjön, nagyon fontos lesz, hogy minél több járművön működjön a szükséges rendszer, és az úthálózatot is fel kell készíteni az információcserére.