Szuperritka sportmotort valakinek?

2021.09.07. 10:24

Az olajban utazó maláj óriásvállalat, a Petronas vezetői a 2000-es évek elején a fejükbe vették, hogy beszállnak a MotoGP-be. Neki is láttak a projekt megvalósításának, ehhez összeálltak a Sauber Petronas Engineeringgel. A szakembergárda GP1 néven fejlesztette a 989 köbcentis versenygépet, ám időközben a fejesek meggondolták magukat: legyen inkább Superbike.

Aligha kell mondani, mennyire különböző a két sorozat szabályrendszere, így hát gyorsan vissza kellett lépni 899 köbcentire, ráadásul legalább 150 utcai motorkerékpárt is piacra kellett dobniuk, hogy sikeres lehessen a homologizáció. 2003-ra el is készült az FP1-nek átkeresztelt sportgép, az első 75 példányt az Egyesült Királyságban, a többit Malajziában gyártották, de végül csak százat adtak el, ötvenet megtartottak versenypályás használatra.

Ami pedig a nagy Superbike-álmot illeti: 2003-ban a WSBK-ban elég komoly névnek számító, négyszeres bajnok, a MotoGP-t is megjárt Carl Fogarty vezetésével, Foggy Petronas néven törtek be, versenyzőnek az akkor már egyszeres világbajnok Troy Corsert és James Haydont szerződtették. Az első szezonban egy konstruktőri negyedik hely, rá egy évre bronzérem jött össze, ez volt a legjobb eredményük, mielőtt 2006 végén kiszálltak. Futamot nem nyertek, dobogóra a 2004-es spanyolországi idénynyitón állhatott a Haydon helyére igazolt Walker.

Az utcai FP1-es a maga 150-es példányszámával tehát nagyon ritka, most azonban előkerült egy nullkilométeres. A 899,5 köbcentis háromhengeres 127 lóerőt tud, 92 newtonméteres nyomaték mellett, és 181 kilós tömeget mozgat. Elöl 43 milliméteres fordított Öhlins villa, hátul szintén Öhlins monoshock található, természetesen állítható a futómű. A megállást elöl két 320 milliméteres tárcsa segíti négydugattyús nyergekkel, hátul egy 220-asba harap a kétdugattyús nyereg. Ez a specifikáció még ma is elég jól hangzik, még ha motorerőben el is marad a mostani nagymenőktől.

A gyönyörű állapotú FP1-et a napokban árverezte el az Iconic Motorbike Auctions. Végül közel 50 ezer dollárt, azaz majdnem 15 millió forintot ért valakinek.

Fotók: Iconic Motorbike Auctions