Hegyomlásnyi nyomaték, az agyukat is eldobták

2021.09.10. 11:20

A finn Verge neve valószínűleg mérsékelten cseng csupán ismerősen még azok számára is, akik napi szinten követik a motorkerékpár-ipar újdonságait. Akkor sem sokkal jobb a helyzet, ha hozzátesszük, korábban RMK-nak hívták őket. Pedig a TS nevű modelljükre érdemes odafigyelni.

Ezt a gépet már tavaly ősszel megmutatták, ám azóta töretlenül zajlik a fejlesztés, egyik-másik prototípus már több mint tízezer közúti kilométert gyűjtött össze. Az elektromos gép egyik legnagyobb érdekessége már első ránézésre ordít: a hátsó keréknek nincs agya, nincsenek küllői. Ez pedig nem véletlen.

A hátsó felnit úgy alakították ki, hogy lényegében két részből áll. A belsőt a lengőkar csatolja a motorkerékpár vázához, a külső pedig forog körülötte. Ahhoz persze, hogy minden, a hajtáshoz szükséges holmi elférjen, elég széles felnire van szükség, amihez széles gumi is dukál. Cserébe viszont nincs lánc, szíj vagy kardán. A Verge TS 107 lóerős csúcsteljesítménye mellett egészen elképesztő, 1000 newtonméteres nyomaték leadására képes.

Az akkumulátor kapacitásáról pontos információk nincsenek, és persze még zajlanak a finomítások is, de városi üzemben közel 300, míg autópályán mintegy 200 kilométeres hatótávról hallani. A teljes töltés – gyorstöltővel – negyven perc. A futómű és a fékek egyaránt komoly holmik: előbbit az Öhlins, utóbbit a Brembo polcairól szedték össze. Egy ilyen futurisztikus gépnél az sem meglepő, hogy a műszeregységet nem analóg órák, hanem színes TFT-kijelző alkotja.

A prototípusokkal végzett tesztek jól haladnak, ez pedig azt jelentheti, hogy akár jövőre összeállhat a sorozatgyártású Verge TS, a forgalmazás is elindulhat. Olcsó mondjuk nem lesz, 25 ezer dollár, azaz 7,5 millió forint körül lehet az ára.