Motoron is jöhet a kötelező sebességkorlátozó

2021.10.19. 08:57

Korábban a Totalcaron írtunk már arról, hogy 2022 júliusától a személyautókban kötelezővé tennék az intelligens sebességkorlátozó rendszert (ISA – intelligent speed assistant). Akkor azonban még úgy tűnt, hogy a motorkerékpárok mentesülnek a szabályozás alól. Most úgy fest, az Európai Parlament mégis kiterjesztené az intézkedést.

X1 0223

Jelenleg arról folynak az egyeztetések, hogy valóban bevezessék-e motorkerékpárokra a sebességasszisztenst, amely minden új modellnek kötelező tartozéka lenne. Az ISA kamerakép vagy GPS-adatok alapján aktiválódik, felismerve az adott útszakaszon érvényes sebességhatárt. Nem tiltja le a gyorsítást, tehát továbbra is át lehet lépni a korlátozást, viszont hangjelzéssel és/vagy rezgésekkel vegzálja a vezetőt mindaddig, amíg vissza nem lassít a szabályos keretek közé.

Az Európai Parlament nem önállóan, hanem egy javaslatcsomag részeként tárgyalja az ISA bevezetését. Szó van arról is, hogy minden motorkerékpáron alapkivitelben kötelező lenne az ABS – ez jelenleg is érvényes, de csak 125 köbcenti fölött. Alatta elegendő a kombinált fékrendszer is. Minden gépet fel kellene szerelni eCall segélyhívóval is. A biztonsági berendezéseket pedig időről időre felül is vizsgálnák.

Emellett a városokban és lakott területeken fontolgatják a 30 km/h-s limitet, az alkoholfogyasztással kapcsolatban pedig a zéró tolerancia bevezetését – Magyarországon ugyebár már most is ez a helyzet. Fontos kérdés továbbá az e-mobilitási eszközökkel kapcsolatos szabályozási környezet kialakítása.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.