Elektromos szervokormányon dolgozik a Yamaha

2022.03.28. 09:07

Egy modern autó ma már szinte elképzelhetetlen szervokormány híján, de motoron azért többnyire jól megvagyunk nélküle. A Yamaha most mégis egy ilyen rendszeren dolgozik, méghozzá az elektromos rásegítésű kerékpárokon alkalmazotthoz hasonló megoldást tesztelnek.

A rendszer egyik fontos eleme az a nyomatékmérő szenzor, amely a rásegítős bringákon azt méri, milyen erővel nyomjuk a pedált. A Yamaha kormányszervójánál ezzel szemben értelemszerűen azt figyeli, milyen erővel fordítjuk a kormányt. Ezt az információt a központi egységhez továbbítja, amely kiszámítja, hogy milyen mértékű rásegítésre van szükség, és az ehhez igazodó parancsot adja ki a villanymotornak.

A szervokormánynak leginkább kis sebességű manőverezésnél vehetjük majd hasznát, olyankor ugyanis nagyobb kormánymozdulatokra lehet szükség. Nagy tempónál viszont aktív csillapításként is funkcionál majd a rendszer. El tudja ugyanis különíteni, hogy az adott erőhatás a motoros irányából érkezik, vagy pedig kívülről.

A szervót a versenysportban is tesztelik, méghozzá YZ450F és YZ450FM motorkerékpárokon, a japán motokrosszbajnokságban. Az ott összegyűjtött adatokat a fejlesztés során hasznosítani tudják, és az sem kizárt, hogy aránylag rövid időn belül utcai gépeken is viszontláthatjuk a megoldást.