Az A2 kategóriás jogosítvány tényleg tévút?

2023.05.05. 12:49

A FEMA - Federation of European Motorcyclists Associations – egy olyan összeurópai érdekvédelmi szervezet, ami nemzetközi szinten keresi a lehetőséget, hogy az öreg kontinens motorosait érintő szabályozásokba legalább javaslati szinten beleszólhassanak. Foglalkoznak közutak állapotával, visszahívási ügyekkel és egy csomó, egy átlag motoros számára közepesen érdektelen témával. A jogosítványokkal kapcsolatban viszont ráéreztek valamire.

Talán nincs olyan motoros baráti társaság, ahol egy asztal mellett ne kerülne elő a téma, hogy mennyire életszerűtlen az a tudás, amivel ma, egy motoros jogsival a zsebében útnak eresztik a frissen végzetteket, hogy nosza „aztán sok sikert a túléléshez!” A FEMA szerint égetően szükség lenne arra, hogy a friss motorosok a jelenleginél életszerűbb tudással vessék le magukról a T (angol nyelvterületen meg ugye L) betűt.

A közlemény külön kitér arra, hogy a motoros jogosítvány megszerzésében a szimulációs módszertan nem lenne célravezető – igaz, egyelőre arról szó sem esett, hogy a szimulátoron pótolható vezetési órák a motoros jogosítvány megszerzésében is járható utat jelentetnének. A FEMA álláspontja szerint szimulált körülmények között nem lehet felkészülni például a nedves aszfalt miatt megváltozott tapadási tulajdonságokra, a váratlan szituációk kezelésére vagy a megváltozott időjárási körülmények támasztotta kihívásokra.

A legérdekesebb azonban, amire a szövetség felhívta a figyelmet, hogy álláspontjuk szerint a többlépcsős motoros jogosítvány nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Mint írják, egyáltalán nincs rá bizonyíték, hogy a rendszer jól működne. A 2013-ban bevezetett rendszer szerint a teljes, A kategóriás jogosítványt csak 25 éves életkor felett lehet megszerezni, ha valakinek kisebb kategóriában legalább kettő évnyi motoros előélete. A statisztikák szerint viszont a bevezetés óta nem csökkentek a halálos és súlyos kimenetelű motorbalesetek számai, és az A2 kategóriával inkább csak egy extra küszöböt gurítottak a motorozni vágyó fiatalok elé, miközben a többség egyszerűen kivárja a 25 éves életkort és kihagyja a kisebb kategóriát.