Csődeljárás, fizetési nehézségek, elbocsátás, leállás, átszervezés és talán még a MotoGP-től való visszavonulás – másról sem hallani az utóbbi időben a KTM háza tájáról, miközben a gyári kommunikáció igyekszik megnyugtatni mindenkit a befektetőktől, a munkavállalókon át a vásárlókig. Valójában az elkövetkezőkről most még mindenki csak találgat, még azzal is legfeljebb az esetleges kimenetelek közül nevezünk meg nagy eséllyel bekövetkezőket, ha azt mondjuk valószínűleg a folyamat közbe fog lépni az osztrák állam vagy jönni fog egy ázsiai befektető – talán a Bajaj. A partvonalról lottózásnál érdekesebb, hogy milyen folyamatok vezethettek odáig, hogy a KTM-válság eszkalálódásának mértékéről kell találgatnunk.
A Der Standard osztrák lap egy cikke rávilágít, hogy mennyire súlyos vezetői hibák sorozata vezethetett el odáig, hogy egyáltalán a legnagyobb európai motorgyártó vállalat fennmaradásáról beszélünk. Beszámolójuk szerint a KTM AG fizetésképtelenségi tárgyalásain látott napvilágot az információ, hogy a vállalat egy teljes évre való raktárkészletet halmozott fel.
“2023-ban nőttek az eladások; bár a kereslet csökkent, a motorkerékpár-gyártás ezt nem követte le. Az így létrejött likviditásigény 2023 januárja és 2024 októbere között mintegy 440 millió euróval nőtt. Jelenleg több mint 265 000 motorkerékpár van raktáron – általában ennyi motort értékesít a KTM egy év alatt.” - áll a beszámolóban.
265 ezer! A pontos brandek és típusok megoszlását nem hozták nyilvánosságra, tehát nem tudjuk, hogy ezek között mennyi Husqvarna Norden 901 és KTM 125 Duke akad, de az egészen biztos, hogy ezek a motorok valahol állnak. Raktárakban, konténerekben, importőröknél. Érdemes kontextusba helyezni: Magyarországon évente átlagosan 6-7 ezer motorkerékpárt lehet értékesíteni összesen, de a nagyobb európai piacokon is 2-300 ezer darab megy el, ha az összes elérhető márka összes rendszámozható motorját betesszük a kalapba.
Tehát bődületesen sok narancssárga (vagy kék vagy piros) motor áll szerte a világban. És ezekkel a motorokkal valami történni fog. Én nem mondom, hogy jó árasított KTM-ek lesznek elérhetőek az évben, de azért felkészítem a családot az eshetőségre...