Kitiltották a motorosokat a Nordschleiféről? Egy frászt!
Nem valami nehéz olyan videót találni a YouTube-on, ahol összeakaszkodik az autós a motorossal a világ leghíresebb és legkülönlegesebb versenypályáján, a Nürburgringen. Az ok igazából egyszerű: a két- és négykerék más dinamikát, más ritmust vesz fel. Autóban ülve zavaróan nehezebb észlelni a jóval kisebb, de villámgyors motorsziluettet a dobozok között, motoron pedig erősebb veszélyérzet.
Ez dobjuk meg egy kis adrenalinnal és máris kezdődik felhőtlen menést megecetező bemutogatás. Jobb esetben. Tehát ez egy valódi probléma, amire a pálya programszervezői, akik a híres Touristenfahrten, azaz a nyílt pályanapok felelősei, egyfajta választ adtak. Erre megjelenik a HVG-n a hír egy ilyen címmel, hogy Kitiltották a motorosokat a Nordschleiféről. Hát tiltották egy túrót!

Igen, a Touristenfahrten időszakában változás történik, és motoros szemmel valóban korlátozás elé nézünk, ugyanis az alapesetben fizetős közútként funkcionáló időszakokban, amikor nincs esemény vagy tesztidőszak (ami önmagában évi 3 hónap), akkor motorral tényleg nem lehet innentől felhajtani. Azaz már nem lehet ZX-10-zel a 911-ek, bereszelt M4-ek meg esetenként kombi Corollával óriásiakat hűházó kollégáink között koppolni. De, hogy kitiltották volna a motorosokat?
Valójában arról van szó, hogy a biztonságot előtérbe helyezve (és ne legyenek illúzióink, az autók között mi voltunk veszélyben, tehát a mi biztonságunkról van szó) a motorosokat külön időszakokba terelik. Az autós-motoros résztvevők aránya miatt ez motoros szemmel nézve valóban visszalépés. Ugyanakkor ezekben az időszakokban csak és kizárólag motorral lehet majd felhajtani a pályára, az ezekre szervezett eseményeken pedig hivatásos felvezetők irányítják a különböző tempójú, szeparált csoportokat.
Ami miatt mégis kitiltásról, a motorosok látogatásának szabotálásáról beszélnek, az a szabadság elvesztése, hogy a motoros eddig akármikor a pálya felé járhatott. Ez valóban elveszik, és cserébe 2025-ben megdöbbentően kevés, mindössze 4 napot kapunk júliusban és augusztusban. Na ez viszont már gond! Ugyanakkor ha választanom kell az időponthoz alkalmazkodás és a kanyarban felbukkanó ősöreg Bogárhátúban vigyorgó veterán arcok, a hiperautót pofátlanul közel toló oligarcha csemeték és az időponthoz való alkalmazkodás között, hát én az utóbbira lelkesedek rá.
Méghogy kitiltották a motorosokat a Nordschleiféről? Akkor a Kakucsról is ki vagyunk tiltva, amiért motoros nyílt napra mehetünk és nem szlalomozhatunk a gokartok vagy az autók között? Egy nagy túrót! Inkább azon tessék mekegni, hogy milyen kevés alkalmat szerveznek kifejezetten a motorosoknak, meg azon, hogy mekkora extra költséget jelent a motoros számára, ha ki kell fizenie a pályahasználati díjon felül egy felvezetői- és képzési díjat is. Mert azon valóban lenne mit.