Benézed, ha azt nézed, ahogy kinéz az R 1300 RT
Valójában ez nagyon egyszerű: akinek annyi hozzáfűzni valója van egy motorhoz, hogy “ez csúnya” azzal másról érdemes beszélgetni. Pláne akinek ennyi hozzáfűzni valója van a frissen bemutatott BMW R 1300 RT-hez, ami annyi ponton frissült, hogy én sem fogom tételesen felsorolni, mert azt ketten fogjuk halálra unni: én, meg az olvasó. De azért nézzünk néhány fontosabb pontot, mert hát a víz szalad, a kő marad!

Egy motoros tematikájú hírt érdemes a motorblokk változásaival kezdeni, mert az a legátélhetőbb, legbefogadhatóbb információ, ami behúzza az olvasót. Tehát a váz: a korábbi acélcsöves fővázat a blokkra, mint merev tartóelemre jobban támaszkodó acéllemez darab(ka) váltja, a segédvázat viszont alumíniumra cserélték. Ettől önmagában joggal várnánk, hogy csökkenti a motorkerékpárunk össztömegét. Hát nem! Semmi dráma, csak a 281 kiló (azaz az új) több, mint a 279 (azaz a régi).

A tömeglokációk viszont nem maradtak ugyanazok: a felnin például 1,4 kilót spóroltak, az meg rugózatlan tömeg, szóval a kezelhetőségben többszörösen számít. Na nem mintha az előd, azR 1250 RT kezelhetőségére bármi panasz lett volna: aki látott már motoros rendőrt, tudja, hogy aki nem tud vele egy tepsinyi helyen megfordulni, az nem gyakorolta eleget ezt a manővert.

Ennek az összkezelhetőségnek volt eddig sarokpontja a BMW legnevesebb szabadalma, a Paralever és a Telelever, ami egyszerre tudott kényelmesen puhán elringatni és közben a rendesen odaverős meneteken sem különösebben zavarba jönni. A fejlődés ezen a fronton is elérkezett, a GS-ben már bemutatott Paralever-EVO és Telelever EVO kerül az RT alá, amivel a berugózáskori elmozdulást csökkentik.

Jöhet a fekete leves? Úgy mondjuk, oldaldoboz kapacitás, ami bizony csökkent. Az R 1250 RT összesen 70 liternyi tárolókapacitású oldaldobozai kényelmesen elnyelték egy egyszemélyes túra kellékeit a defektjavító kukactól a váltócipőig. Az R 1300 RT-re már csak 27 liter jut dobozonként, amin olyan dobozokkal lehet javítani, amik 33 literig bővíthetőek - de az már feláras extra. És ha már feláras extrák: akad itt néhány érdekes tétel, mint a fűtött háttámlájú 54 (!!!) literes topcase, a már hátrafelé is dolgozó Bosch radaros rendszer adaptív tempomattal és a helyzetét változtató oldalelemek, amik itt elsősorban nem az aktív aerodinamikát szolgálják, mint néhány sportosabb motoron, hanem a változó légáramlatokat terelik el hatékonyabban a vezetőről. Aki télen is szokott motorozni, az most felsóhajt: ez kell.
Jó, jó, és persze a motorblokk, nem hagyjuk ki: ugyanazt kell róla tudni, mint a két hete bemutatott R 1300 R esetében. A hengerűrtartalom 1300 köbcentire, a teljesítmény 145 lóerőre, a nyomaték 149 Nm-re kúszott fel. Ennek már az elődjéről is azt kellett tudni, hogy megyenett. Erről meg azt, hogy ez is megyen. Az RT végsebessége a gyári adat szerint így 220-ról 231 km/órára emelkedett. Jó tudni, nem? Az R 1300 RT hazai ára 9.395.000.- mérsékelten erőteljes magyar forintról indul.