2025.05.28. 14:09

Szolid megemlékezésre késztette a Harley-Davidsont, hogy 35 éves a Fat Boy. Olcsó vicc lenne előhozakodni azzal, hogy azóta mit sem változott, ráadásul nem is lenne igaz. Az eredeti elképzelés a Harley saját emlékiratai között úgy szerepel, mint egy olyan modell, amely az 1949-es Hydra Glide arányait és formavilágát vette alapul – merthogy retróra 1990-ben is volt igény. És bár eredetileg nem feltétlenül számoltak hosszú távon a Fat Boy kivitelével, jött 1991, és Schwarzi úgy feszített a motoron a Terminator 2-ben, hogy egy teljes generációnak azóta is ez A Harley-Davidson.

Ez annyira így van, hogy egy rendezvényen még mesélték is: nemzetközi szinten teljesen általános jelenség, hogy egy ötven körüli, beérett férfi betér a Harley-kereskedésbe, elviszi a Fat Boyt egy tesztkörre – mi mást, hiszen '91-ben tátott szájjal falta a popkultúrát –, majd ráérezve, hogy ennek a típusnak a terelgetése egyáltalán nem magától értetődő, kér valami kicsit kezesebbet.

A Harley-Davidson végül három generáció óta gondosan ápolja a Fat Boy modellt, amely ez idő alatt három különböző motorblokk-változatot (Evo, Twin Cam, M8) és egy teljes Softail-váz átalakítást élt meg, míg végül egy 240-es hátsó gumin guruló monstrummá vált.

A Harley-Davidson minden évben kiad egy különleges, szép, limitált szériás modellt Icons név alatt. A téma és a fényezés mindig a Harley saját történelméből merít. Most sincs másképp. Mára már egyszerű urbánus legendaként kommunikálja a Harley, hogy a Fat Boy név a Hirosimát 1945. augusztus 6-án, három nappal később pedig Nagaszakit felfoghatatlan mértékben elpusztító atombombáktól ered, valamint hogy ez egy fricska lett volna a japán motorok felé. Ugyanakkor az első Fat Boy modell szinte krómszerűen csillogott. Akárcsak az Enola Gay és a Bockscar, az átalakított B-29 Superfortress, amelyekről ledobták a Little Boyt Hirosimára, a Fat Mant pedig Nagaszakira.

Mivel a Harley-Davidsonnál már akkor is dolgoztak marketingesek, hamar rádöbbentek, hogy minden kiváltó októl és magyarázattól függetlenül 300–340 ezer áldozat (ide számítva az azonnali haláleseteket és a későbbi sugárzás hatását is) nem mindenkiben kelt kellemes asszociációt. Így aztán elkezdték Grey Ghost-ként emlegetni, és sokat segített az is, hogy egy évvel később Arni alatt már egy fekete modell feszített.

A Harley-Davidson bátor lépésre szánta el magát, hogy 2025-re újraalkossa a modern Grey Ghost változatot az Icons sorozat részeként, igaz, csak egy 1990 darabos limitált széria keretében. A fényezés különleges eljárással készült: „...a fizikai gőzfázisú leválasztás (PVD – Physical Vapor Deposition) technológiájával hozzák létre. Ebben az eljárásban vákuumban elpárologtatják az alumíniumötvözetet, és elektromos töltéssel vonják be vele az alkatrészek – jelen esetben az üzemanyagtartály és a sárvédők – felületét. Ezután hagyományos átlátszó lakkréteget visznek fel rájuk.” – írja a Harley-Davidson. A lényeg, hogy ez is szépen csillog – akárcsak egy B-29.