Évfordulós GSX-R

2005.01.18. 11:25

A könnyű és erős sportgépek világa 1984-ben a legendás Suzuki GSX-R 750-es motorral kezdődött. A kölni motorkiállításon kiállított izgalmas sportmotor első változata 179 kg-nyi száraz tömegével majdnem 40 kilóval volt könnyebb, mint az akkori versenytársak. A könnyű, nagyfordulatú soros négyhengeres blokkal szerelt motort elérhető áron kínálta a Suzuki, így a gép igazi slágerré vált.

Azóta GSX-R 750 számos változáson ment keresztül. 1992-ben kis időre letért a helyes útról, mivel a vízhűtésre áttérés egy kicsit túl sok plusz súlyt hozott, viszont teljesítményt alig. Tartott mindez 1996-ig, amikor is bemutatkozott az alapjaiban új GSX-R750T modell. Az első benzinbefecskendezéses 750-es 1998-ban a W típus volt. 2000-ben érkezett az ismét alaposan megreformált, alaposan megerősített 750-es GSX-R. Ez a modell szinte már az ezres gépek teljesítményével rendelkezett és súlya még tovább csökkent. Hihetetlen, de sportgép ellenére ezt a típust sokan igen kényelmesnek aposztrofálták, és munkába járásra sem volt alkalmatlan. Nem hiába nyerte el az év motorkerékpárja címet 2000-ben.

2004-ben ismét nagy változás következett be a GSX-R történelemben. Új hengerfej, radiális első fék, vadonatúj dízájn és további súlycsökkentés jellemezte az újdonságot. Mindehhez nagyobb teljesítmény párosult, amelynek alapján a 20 évvel ezelőtti motornál 13 kilóval könnyebb és 48 lóerővel erősebb gépet kaphatnak meg a vásárlók.

Az idei év a jubileum éve, hiszen 20 éve került szériagyártásba az ősmodell. A Suzuki a várakozásoknak megfelelően kiadott egy limitált példányszámú speciális alkatrészekkel szerelt ünnepi modellt. Az évfordulós gép fényezése a 20 évvel ezelőtt kiadott géphez hasonlít, még az ülés is hasonló, kék színben pompázik. A kék téma végigvonul a motoron: a lánc színe kék, és a szélvédő is kék árnyalatúra színezett. A láncfeszítő aranyszínűre anódizált.

A speciális 20. évfordulós embléma büszkén figyel a felső villahídon, jelezve a modell különleges voltát. A gyújtáskulcson szintén megtalálható az emblémás GSX-R logo. Az ünnepi embléma nem maradhatott le a fekete hátsó kipufogódobról sem.

A féktárcsa egyedi módon vágott hőelvezető réseket kapott. A fekete vázra műanyag csúszásvédő gombákat szereltek, a nem kívánt borulások kárenyhítésére. A speciális széria márciusban lesz elérhető a kereskedésekben, igen korlátozott példányszámban. Aki biztosan egy ilyen egyedi GSX-R-rel szeretne nyáron hasítani, jobban jár, ha már most leelőlegezi a gépet.