Yamaha R1-SP a szépség

2005.09.09. 13:00

A Yamaha tavaly mutatta be a vadonatúj YZF-R1 superbike modelljét, így idén kissé bajba került a cég fennállásának 50. évfordulójára mégsem dobhatnak ki egy alig egyéves fejlesztést és nem készíthettek vadonatúj gépet. A Yamaha azonban okosan döntött, amikor az amúgy sem csúnya motort felszerelte minden létező finom, márkás alkatrésszel, és ünnepi motorként SP megjelöléssel dobja piacra az új modellévre.

Első pillantásra feltűnik, hogy a kerekeknél nincs valami rendben egészen! Hát persze, mivel ezek az aranyszínű 10 küllős csodák egyenesen a specialista Marchesini cégtől érkeztek. Mi más menne jól az aranyhoz, mint az arany? Ezért aztán a futóművet a másik aranyműves, az Öhlins szállította. Elöl-hátul komplett, teljesen beállítható, versenypályázható teleszkópok és rugóstag került az SP1-esre. A Yamaha nem sok technikai részletet közölt a módosításokról, annyi látszik csak, hogy a kuplung dekli formája más, több teret engedve ezzel a későbbi blokkon belüli módosításoknak. A fék ugyanúgy radiális felfogatású, mint a széria 2005-ös változaton, de teljesen más annál. Felfogatása az öntvénnyel az Öhlins villára már-már műremek.

A gyári adatok szerint lóerőben az SP nem tér el a széria R1-től, amely 2006-ban 175 lóerőt teljesít a főtengelyen mérve. A blokk fel van már készítve a 2007-es Euro3-as normákra, tehát nemcsak erősebb 3 lóerővel az ideinél, tisztább is annál. Szárazsúlyra 174 kg-ot adott meg a Yamaha. Az SP lesz a superbike világbajnokság homologizációs motorja. Az egyszerű motorosnép számára minden bizonnyal csak álommotorként fog szerepelni, mivel az ára várhatóan 3,6-3,7 millió forint lesz, plusz a regisztrációs adó emelés hatása.