Brit trónkövetelő a japán hercegek ellen

2005.10.11. 15:23

A Triumph brit motorgyártó hajdanán a 60-as években élte fénykorát. A 80-as években bekövetkezett hanyatlásból a 90-es évek elején éledt újjá, és a nemrég a szinte a teljes gyárat elpusztító tűzvész sem tudta a márka tulajdonosainak a kedvét szegni a modellfejlesztések terén. A Ttriumph TT600-as soros négyhengeres modellel néhány éve akart ellenfelet állítani a japán soros négyesek flottája ellen, de azokat saját pályájukon megszorongatni sohasem volt képes az alapjaiban nem rossz motor. Bár voltak gyermekbetegségei - pl a befecskendezés - de ezeket kijavítva, folyamatosan fejlesztették a modellt. A 2006-os modellévre a gyár azonban egy teljesen új, minden eddigi négyhengeres próbálkozással szakítva, vadonatúj középkategóriás sportgépet mutatott be a márka rajongóinak.

A britek legnagyobb aduja a háromhengeres konstrukció, amely teljesen egyedivé teszi a gépet a sportmotorok világában. Szakítottak az eddigi 4 hengeres japán formula másolásával, és egyedi útra terelték az immáron Daytona 675 néven futó modellt. A 675 köbcentis határ megengedi a Hinckley-i gyárnak, hogy beszállhasson a Supersport 600 világbajnokságba, amelyre meg is van a szándék. A 12.500-as percenkénti fordulaton ébredő maximális 125 lóerő, és a 11.750-es értéknél jelentkező 72 Nm minden tekintetben felveszi a versenyt a négyhengeres japán sportgépek hasonló értékeivel. Sőt, nyomatékban még valamennyivel előttük is jár. Szárazsúlyra 165 kg adott meg a gyár, amelyhez 17.4 liter benzint tudunk még tankolni. A motor nagyon rövid, kicsi, kompakt. Az alumínium hídváz némi térhálós beütéssel megfelelően merev de könnyű és nem mellesleg szép is. A tárhálós dízájn a hátsó segédvázon is megismétlődik. Tengelytávja is mindössze 1392 mm, szélessége 673 mm, kormányszöge 23.5 fok, az utánfutás 86.8 mm. Ezek az adatok remek fordulékonyságot tükröznek előzetesen.

A merevített kivitelű hátsó lengővilla szintén alumíniumból készül. A rugózatlan tömegek alacsonyan tartása végett könnyű, egyedi formatervű kerekeket, valamint mindössze 308 mm átmérőjű, dupla első féktárcsát kapott a Daytona. A tárcsákra radiális felfüggesztésű 4 dugattyús Nissin féknyergek felügyelnek, amelyeket radiális fékhenger vezérel. Hátulra 220 mm átmérőjű féktárcsa került, egyetlen dugós féknyereggel. A 41 mm belsőcső átmérőjű fordított elrendezésű teleszkópvilla kifejezetten a Triumph Daytona számára készült, csakúgy mint az egyedi hátsó felfüggesztés és rugóstag. A Daytona 675 első idényében matt szürkében, vörösben illetve sárgában lesz kapható. Az új brit sportgépnek egyetlen hibája lehet csak, hogy pont a vadonatúj Suzuki GSX-R 600 és Yamaha YZF-R6 megjelenésekor kerül piacra, és eladását a japán high-tech gépek igencsak meg fogják nehezíteni.