Teljes a Yamaha MT-család

2006.05.12. 10:55

Hat évvel ezelőtt még öncélú tanulmánymotornak hatott a Yamaha MT-01, a hatalmas V-kettes motorral szerelt csupasz gép. A futurisztikus futóműelemek kivételével az álomgépből 2005-re utcai motor született. A motor egyetlen hibája, - ami persze sokak számára legnagyobb előnye - a Road Warriorból származó monumentális, 1700 cm3-es V-blokk, mely lenyűgöző nyomatéka mellett igencsak robusztussá teszi az MT-01-et.

Az Oliver Grill által vezetett termékfejlesztő részleg azonnal a folytatáson gondolkodott, olyannyira, hogy tavaly szeptemberben, a Yamaha ötvenedik évfordulójára meg is érkezett az MT-03, a szintén rendkívül formabontó, 660 cm3-es, egyhengeres kistestvér. A tömeg mégsem ez, hanem egy másik MT gép előtt tolongott: az MT-OS koncepciógépen szívet facsaró finomságokkal jelezte a japán gyár, hogy mérnökeinek fantáziája még nem merült ki. Néhány hónappal Párizs után, a milánói EICMA-n az MT-03 két további, egyelőre még szintén csak koncepció változatával jelent meg a Yamaha, a Café Motarddal és az Spider Smart City-vel.

A jelenleg gyártott MT család számozásából már sejthettük, hogy a fejlesztés itt nem állt meg. Valahol a Yamaha fejlesztőrészlegének tarsolyában lapulnia kell egy MT-02-nek is. A hírek szerint két, már gyártásban lévő blokk közül választották ki a megfelelő alapot. Az egyik a Drag Star 1100 cm3-es, V2-es motorja, a másik a TDM 900 soros kéthengerese. Mivel az MT sorozatban már van egy V2-es, minden bizonnyal a TDM motorja mellett döntenek, ahogy az az előzetes képeken látszik is.

A 900 cm3-es, soros kéthengeres TDM blokk ugyan nem olyan erős, és nem olyan brutálisan nyomatékos, mint a 150 Nm-rel büszkélkedő MT-01, viszont sokkal könnyebb, így extrém mozgékonyságával tör babérokra. Valószínűleg az MT-02 lesz a család legsportosabb tagja, áthidalva a 01-es és a 03-as közötti szakadékot. A vízhűtéses, hengerenként ötszelepes, 86 lóerős blokk erejét hatsebességes váltó hagyományos lánchajtáson keresztül továbbítja a feketére szinterezett, négyküllős hátsó kerék felé. A TDM vázából kialakított alumíniumöntvény hídváz és a hátsó lengővilla lopakodó feketére fényezett, ahogy az első fordított teleszkópok is, melyek az Öhlinstől érkeznek majd.

Hogy milyen lesz a végső forma, leghamarabb októberben tudhatjuk meg a kölni Intermoton, a jövő évi modellek legnagyobb nemzetközi bemutatóján.