Forradalmi BMW HP1 sportmotor

2006.06.06. 10:10

A BMW az utóbbi időkben számos olyan modellt mutatott be, amellyel kiszélesítve eddigi modellpalettáját, minden eddiginél sikeresebben szerepel a motoreladások területén is. Az F800-as sorozat, az új 1200-es boxerrel kihozott modellek és a felfrissített 1200-as négyhengeres változatok mind az mutatják, hogy a bajor cég további terjeszkedésre készül a motorkerékpár-piacon. A legfrissebb még hivatalosan be nem jelentett gép egy superbike kategóriába sorolható, 1200 köbcentis boxerrel hajtott masina lesz. Ezzel kezdetét veszi a márka expanziója a kőkemény sportmotorok szegmensében is. Az újdonság várhatóan a HP Sport néven fut majd.

A BMW növelve sportos imázsát, 2007-re piacra dobja a HP Sport vagy HP1 néven emlegetett superbike modellt. Ez lesz a második modell a BMW új HP szériájában, amely a High Performance (nagy teljesítmény) angol elnevezésről kapta a nevét. A sorozat hasonló a BMW autók M szériájához, amely a gyárilag tuningolt kocsikat jelenti a bajoroknál. A források szerint a projektben egy 135 lóerős boxer sportgép készül, amelynek tömege mindössze 165 kg lesz! A HP Sport a HP2 enduró által megkezdett vonalon halad, azaz a BMW egy jól túraenduró modelljét (GS1200) húzták fel a gyáriak egy hardenduróvá. A helyzet hasonló a sportszegmensben: az R1200S sportgépet választották a superbike modell alapjául. Azonban a váz, az alkatrészek és természetesen az ár is egészen más világot takarnak majd. A blokk 13 lóerővel lesz erősebb mint a széria R1200S esetében, a HP Sport tömege viszont 30 kilóval csökkent az alaphoz képest. Sajnos az ár súlyos lesz, közel a 7,5 milló forinthoz, amely a Ducati 999R és az MV Agusta F4 1000 Senna felségterülete.

A brutális árat az egyedileg használt technológiához igazította a bajor gyártó. Ebben az utcai modelleken elsőként alkalmazott kipörgésgátló rendszer is benne foglaltatik. A rendszer elve egyszerű, egy műszer méri a hátsó kerék forgási sebességét és viszonyíja a járművéhez, ha a kerék túlpörög, elveszi a motortól a fordulatszámot, hogy megakadályozza a kerék kitörését. Egy giroszkóp méri a motor dőlésszögét is, valamint a fordulatszám pillanatnyi értéke is befolyásolja a rendszer működését. A végeredmény egy nagyon finom hátsókerék túlpörgés kezelés. A HP Sportban ezenfelül EXUP kipufogószelepet találunk, a középtartománybeli jobb teljesítmény-leadás érdekében. A legjobb Öhlins futómű elemek és Akrapovic kipufogórendszer az, ami talán indokolja a magas összegről szóló árcédulát. A motor hivatalos bemutatkozása a kölni Intermotón lesz látható ősszel.