60 éves a Vespa: Vespa LXV

2006.06.07. 07:32

A Vespa az LXV speciális kiadású modellel ünnepli a robogógyártás fennállásának 60. évfordulóját az olasz üzemben. Az 1946-os gyártás megindulása után nem sokkal a Vespa robogó a háború utáni technikai megújulást, az élet újrakezdését szimbolizálta Európában. Egy évtizeddel később a Vespák már a fiatalok kultúrájának részévé váltak. A Vespázás a nőknél egyenesen a függetlenségüket szimbolizálta. Az azóta eltelt évek során a forma maradt az eredetihez közeli, a technika viszont elég sokat fejlődött a lemezek alatt. Most a 60. évfordulóra bemutatkozó LXV a 2005-ben alaposan megújult Vespa LX modellre épül, és a 60-as évek modelljeire jellemző formai jegyeket találhatunk rajta.

Az első lámpa maradt az eredeti helyén, a kormányon, mint ahogy az a 60-as évek robogóin volt látható. A lámpatest maga keskenyebb, egyszerűbb lett, hogy a burkolat nélküli kormány és a motor első része még könnyedebben nézzen ki. Az analóg műszert krómkeretbe foglalták, míg a műszer hátlapja szintén a 60-as évek formavilágát tükrözi. A csupasz kormány krómozott végeket kapott, és finom bőr kormánymarkolatokat. Ezt a bőrt használták fel a különválasztott pilóta és utasülés befedésére. A Vespa LXV több technikai elemét az LX sorozattól örökölte: 11 colos első kerék, első féktárcsa és két modern erőforrás. Az egyik a Piaggio konszern Hi-Per2 50 köbcentis kétütemű blokkja, a másik egy 125 köbcentis LEADER négyütemű erőforrás, 2 szeleppel és 10.3 lóerővel.