60 éves a Vespa: Vespa GT 60°

2006.06.12. 10:17

A Vespa GT 60° egy kissé meglepetésként hatott a gyár által elsőként kibocsátott robogó megünneplésének 60. évfordulóján. A limitált példányszámú modellen egyedi anyagok, és dízájn elemek adják meg az ünnepi modell rangját. A GT 60°-ból mindössze 999 darab fog készülni, hogy megmaradjon a különlegessége. A formatervét az 1940-es és 1950-es évek Vespa stílusjegyei jellemzik. Minden vonása a klasszikus Vespa időtlenségét tükrözi. A műszaki alapját a Vespa GTS modell adta, és külsejében az 1946-os "98-as modell előtt tiszteleg. Ezzel a modellel vette kezdetét a Vespa töretlen sikersorozata, melynek eredményeképpen a mai napig 17 millió kétkerekű talált gazdára a gyár termékei közül.

A GTS a Vespa legutolsó fejlesztése volt a klasszikus járművön. A GT 60° is ebből táplálkozik. A fém karosszéria alapjaiban érintetlen maradt, csak részleteiben változott meg. Az 1946-os prototípuson az első lámpa még a sárvédőn volt található, amely aztán később költözött fel a kormányra. A retro klasszikuson most ismét visszakerült eredeti helyére a lámpa, melynek formáját a sárvédőhöz igazították. Az egyenes, egyszerű kormányvégekre króm díszek kerültek. Az analóg kilométeróra retro grafikával ellátott hátlappal került a kormányra, míg alá egy digitális egység, amelyről minden egyéb lényeges információt megtudhatunk motorunk működéséről.

Az ülést teljesen újratervezték. Az eredeti Vespa együlésesként jött a világra, majd hamarosan kétülésesre váltott. A GT 60° tervezői most ismét visszatértek az osztott kétüléses megoldáshoz. Az utasnak és a pilótának saját bőrülése van, amely pontosan olyan fekete bőrből készül, mint az 1946-os változaté. A kézi varrás a karosszéria színével megegyező cérnával történt. A fényezés szintén a hajdan volt Vespákat idézi. A szürke a 46-ban először használt 725-ös kóddal ellátott szürkével egyezik meg, pasztell árnyalatban. A krómozott fém és alumínium elemek teszik teljessé a modell összhatását. A klasszikus forma belsejében azonban harmadik évezredi technika bújik meg. Modern, befecskendezős, négyütemű 250 köbcentis, vízhűtéses 22 lőerős erőforrás gondoskodik a meghajtásról. A 12 colos kerekek, az elől-hátul tárcsafék, a Vespára jellemző egyedi egyoldalas első futómű és a dupla hátsó rugóstag minden forgalmi helyzeten képesek felülkerekedni.