Átszabják a Yamaha R1-est

2006.07.13. 12:33

A jelenlegi Yamaha YZF-R1 alig három éve fut az utakon, és az egyik legkönnyebben kezelhető superbike motornak számít. A japán gyártó azonban most egy teljesen új, MotoGP-technológián alapuló superbike motor piacra dobását tervezi. Mint azt az idei R6-oson már láthattuk, a motor igencsak pályaorientált lesz. A legnagyobb eltérés az előző évek modelljéhez azonban nem a külsőben, hanem a belsőben keresendő. A blokk az eddigi ötszelepes kivitelhez képest valószínűleg hagyományos, négyszelepes hengerfejet kap. Ez megegyezne az M1-es MotoGP motoron végrehajtott változással, amelyet Rossi kérésére hajtottak végre tavaly. A négyszelepes hengerfej ugyanis szélesebb fordulatszám-tartományban ad le magasabb nyomatékot.

A Yamaha legutolsó szabadalmi eljárásai egy változó szelepvezérlés lehetséges beépítésére engednek következtetni. A már most sem nyomatékszegény motor várhatóan még több energiát fog rászabadítani a hátsó kerékre az új technológia alkalmazásával főként a középső fordulatszám-tartományban, de valamelyest nő a csúcsteljesítmény is. A gázkezelés az R6-oshoz hasonlóan fly-by-wire rendszerű lesz, azaz a pilóta többé nem kábelt huzigál, hanem egy potmétert tekergetve mondja meg a benzinbefecskendező elektronikájának, mennyi üzemanyagot porlasszon a szívócsőbe.

A Yamaha várhatóan a fly-by-wire technikát egy félautomata váltóval kombinálhatja, hasonlóval, mint amelyet idén az FJR1300AS-ben láthatunk. Ezzel gombnyomással válthatunk fel-le. A másik Yamaha szabadalom a változó hosszúságú szívócső alkalmazása. Ennek felhasználása még nem bizonyos, de a gép formaterve megengedi ezt. A formai elemek egyértelműen megtartják az R1 eddigi vonásait, nem térnek el jelentősen más stílusirányba a tervezők. Megtartják az ülés alatt elvezetett kipufogódobokat is, bár ezek nagyobbak lesznek a katalizátorok miatt, és ezért valamennyire jobban is melegednek majd.