BMW-nek túl Aprilia, Apriliának túl BMW

2006.10.20. 13:46

A G650X család a BMW és az Aprilia közös együttműködésének eredménye. Mindjárt három változat is készült belőle, az Xchallenge, az Xmoto és az Xcountry. Mindhárom gépet a köré a 650 köbcentis, egyhengeres Rotax blokk köré építették, amely hasonló ahhoz, amelyet az Aprilia is használ 650-es Pegasóiban.

Az újdonsült hármas két darabja lényegében azonos elvet képvisel, az Xchallenge egy könnyű enduró terepgumikkal, az Xmoto pedig egy könnyű supermoto utcai gumikkal. A két motor formája, fejidoma és burkolata megegyezik, futóművük és vázgeometriájuk azonban eltérő. Abban viszont mindhárman megegyeznek, hogy lánchajtást kaptak, és mindegyikük a maga módján praktikus, egyszerű és lényegre törő, és a BMW-től sohasem látott módon légiesek és könnyedek.

A három modell közül az enduró, vagyis az Xchallenge kényszerít a legkevésbé kompromisszumokra. 21 és 18 colos fűzött felnik, 300 és 240 milliméter átmérőjű hullámos szimpla féktárcsákkal, valamint kétdugattyús Brembo féknyergekkel, 45 milliméteres belsőcső átmérőjű fordított villával, a HP2-ről ismerős rugóstaggal. Mindkét felfüggesztés minden irányban állítható és egyaránt 270 milliméter rugóúttal rendelkeznek. A 930 milliméteres ülésmagassággal készülő, 160 kilogramm körüli enduróhoz egy rakás kiegészítőből lehet választani, ilyen például a sportos endurókon eddig szokatlan ABS.

Az aszfalt-Tarzanoknak némileg módosított villaszöggel, öntött felnikkel, 17 colos utcai gumikkal készül a supermoto változat, amelyben a teleszkópvilla rugóútját 270, a hátsó felfüggesztését pedig 245 milliméterre lőtték be a tervezők. A 920 milliméteres nyeregmagasság még mindig nem teszi mindenki számára elérhetővé a motort - és ezt vehetjük szó szerint -, akik nem szeretik a sodrós kanyarokat, jobban teszik, ha inkább az Xcountry utcai változatra kapaszkodnak fel.

A három új modell közül a G650 Xcountry a leginkább urbánus. Az elöl 240, hátul 210 milliméteres rugóúttal bíró enduró-szupermotó mutáns kerek lámpát és fényezett tankot kapott, ülése pedig nem nyúlik magasra, hiszen ennél a modellnél nem szempont, hogy motorosa könnyedén tudja testsúlyát előre, vagy hátra helyezni. A mutáns jelző nem véletlen, hiszen a modellen az enduró fékrendszere dolgozik, vázának felépítése pedig a supermotóéra hasonlít. A modell utcai mivoltát jelzi, hogy nyerge 840 és 870 milliméter között két fokozatban állítható.